Popularity Through Online Harm.
Auteurs
Wegge, D., Vandebosch, H., Eggermont, S., & Pabian, S. (2016).

Abstract
De huidige studie onderzoekt de wederzijdse associaties tussen cyberpesten en de sociale status van
jonge adolescenten. Hiertoe is een panelonderzoek in twee golven uitgevoerd met een tijdsinterval
van 8 maanden bij een groep van 154 middelbare scholieren (12-14 jaar). De enquête bevatte items
over traditioneel pesten en cyberpesten, evenals vragen over de nominatie van leeftijdsgenoten over
sociometrische en waargenomen populariteit. Cyberpesten hield verband met de daaropvolgende
toename in populariteit van de daders. Daarentegen was traditioneel pesten niet longitudinaal
geassocieerd met sociale status tijdens de onderzochte periode. Hoewel verwacht werd dat
populariteit ook vooraf zou gaan aan cyberpesten, werd dit niet waargenomen. Alles bij elkaar
genomen suggereren de resultaten dat elektronische vormen van pesten, in plaats van traditionele
vormen, een middel kunnen zijn om in de vroege adolescentie meer waargenomen populariteit te
verwerven. De bevindingen rechtvaardigen toekomstig onderzoek naar de factoren die de associatie
tussen cyberpesten en sociale status matigen.
The present study examines the reciprocal associations between cyberbullying behavior and young
adolescents’ social status. For this purpose, a two-wave panel study with an 8-month time interval was
conducted among an entire grade of 154 secondary school pupils (age 12-14). The survey featured
items on traditional bullying and cyberbullying as well as peer-nomination questions on sociometric
and perceived popularity. Cyberbullying was related to subsequent increases in perceived popularity
of the perpetrators. In contrast, traditional bullying perpetration was not longitudinally associated with
social status during the studied period. Although perceived popularity was also expected to precede
cyberbullying behavior, this was not observed. Taken together, the results suggest that electronic
forms of bullying, rather than traditional forms, can provide a means to acquire additional perceived
popularity in early adolescence. The findings warrant future research on the factors that moderate the
association between cyberbullying and social status.
Referentie
Wegge, D., Vandebosch, H., Eggermont, S., & Pabian, S. (2016). Popularity Through
Online Harm. The Journal of Early Adolescence, 36(1), 86–107.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
https://doi.org/10.1177/0272431614556351
Trefwoord(en)
Cyberbullying, online perpetrators, social status, perceived popularity, adolescents