Prevention of substance abuse among adolescents through social and emotional training in school: A latent-class analysis of a five-year intervention in Sweden.
Auteurs
Kimber, B.& Sandell, R. (2009).

Abstract
Deze studie onderzoekt de effectiviteit van een sociaal en emotioneel trainingsprogramma (=SET) op het drugsalcohol- en tabaksgebruik van 13- tot 16-jarige leerlingen die schoollopen in Stockholm, Zweden. Hiertoe vergelijkt men gedurende een tijdspanne van vijf jaar het consumptiepatroon van niet, licht, matig en zwaar gebruikende leerlingen die een SET programma volgen met gebruikende leerlingen die geen SET-programma volgen. Men doet dit voor verschillende middelencategorieën, nl. illegale drugsgebruikers, snuivers, acloholgebruikers en tabakgebruikers. De onderzoekers rapporteren een significant interactie-effect, in het voordeel van de SET-leerlingen, van het al dan niet volgen van een SET-programma naar duur bij sommige, maar niet bij alle, onderscheiden subcategorieën van gebruikers. Zo blijkt dat SET- leerlingen die nooit of zelden illegale drugs of alcohol gebruiken, die regelmatig snuiven en die occasioneel roken minder gaan gebruiken naarmate ze langer een trainingsprogramma volgen. Bij de zware rokers registreert men een omgekeerd effect van het SET-programma op hun consumptiegedrag. De auteurs concluderen dat SET programma’s die langer dan twee jaar duren nuttig zijn voor specifieke subgroepen omdat ze de toename van het middelengebruik met de leeftijd kunnen afremmen en de startleeftijd uitstellen.
Referentie
Kimber, B.& Sandell, R. (2009). Prevention of substance abuse among adolescents through social and emotional training in school: A latent-class analysis of a five-year intervention in Sweden. Journal of Adolescence, 32, 1403-1413.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Alcohol, middelengebruik, preventie