Primary school children’s safe and unsafe use of the Internet at home and at school. An exploratory study

Auteurs

Valcke, M., Schellens, T., Van Keer, H. & Gerarts, M. (2007).  

 PDF-versie

Abstract

In deze studie werden 1700 lagere schoolkinderen (4de, 5de en 6de leerjaar) uit 78 scholen in Vlaanderen en de directeurs van deze scholen bevraagd over internetgebruik en perceptie en gedrag in verband met veilig internetgebruik. De resultaten tonen aan dat, naast het verwachte veelvuldige gebruik van internet thuis, er duidelijk sprake is van onveilig internetgebruik. Exploratie van de data onthult dat, van de huidige specifieke interventies om veilig internetgebruik en veilig internetgedrag te promoten, enkel controle vanwege ouder(s) significant verbonden is met minder onveilig internetgebruik. Interventies vanuit de school blijken geen verband te houden met de mate van onveilig internetgebruik. De aard van de huidige schoolinterventies wordt besproken en wordt als weinig effectief beschouwd met betrekking tot impact op gedrag. Naast implicaties voor toekomstig onderzoek, worden ook aanbevelingen voor heroriëntering van schoolbeleid en –interventies aangereikt.

Onderzoeksfiche

Referentie

Valcke, M., Schellens, T., Van Keer, H. & Gerarts, M. (2007). Primary school children’s safe and unsafe use of the Internet at home and at school. An exploratory study. Computers in Human Behavior, 23, (6), 2838–2850.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISSN

0747-5632

Trefwoorden

Mediagebruik, ICT