Protecting Youths‘ Wellbeing Online: Studying the Associations between Opportunities, Risks, and Resilience
Auteurs
Vissenberg, J. & d’Haenens, L. (2020)

Abstract
As youths engage in different activities on the Internet, it is inevitable that they are exposed to risky online contents that might bother or upset them. Previous research has shown that online resilience, or the ability to effectively cope with online risks and to deal with their negative consequences, protects youths against these feelings of harm that sometimes emerge after a risk experience. However, knowledge about the role of resilience in protecting youths’ overall wellbeing seems rather limited. The current study analyzes new EU Kids Online data using structural equation modeling to fill this gap. The findings corroborate earlier findings that the more opportunities youths take up online, the more they are exposed to risky content. These risk encounters are negatively associated with wellbeing. Online resilience moderates this association and protects youths’ overall wellbeing from being harmed by online risk exposure. Implications for further research and practice are discussed.
Wanneer jongeren deelnemen aan online activiteiten, is het onvermijdelijk dat zij blootgesteld worden aan risicovolle online content dat hen van streek maakt. Eerder onderzoek toont aan dat online veerkracht, of het in staat zijn om effectief om te gaan met online risico’s en met hun negatieve gevolgen, jongeren beschermt tegen dergelijke schadelijke gevoelens die soms veroorzaakt worden door een risico-ervaring. Toch lijkt de kennis over de rol van veerkracht in de bescherming van het algemeen welzijn van jongeren eerder beperkt te zijn. De huidige studie analyseert de nieuwe EU Kids Online data, gebruikmakende van structurele vergelijkingsmodellering om tegemoet te komen aan deze lacune (Vlaamse steekproef; N = 1436; 13 tot 20-jarigen). De bevindingen bevestigen eerdere bevindingen dat hoe meer opportuniteiten jongeren online aangaan, hoe meer zij blootgesteld worden aan risicovolle content. Deze risicovolle ontmoetingen zijn negatief geassocieerd met welzijn. Online veerkracht modereert deze associatie en beschermt het algemeen welzijn van jongeren. Aanbevelingen voor toekomstig onderzoek en praktijk komen aanbod.
Referentie
Vissenberg, J. & d’Haenens, L. (2020). Protecting Youths‘ Wellbeing Online: Studying the Associations between Opportunities, Risks, and Resilience, Media and Communication, 8(2), 175-184.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
EU Kids Online; online opportuniteiten; online veerkracht; online risioc’s; welzijn; jeugd