Pupils’ perspectives on racism and differential treatment by teachers: on stragglers, the ill and being deviant.
Auteurs
Stevens, P.A.J. (2009).

Abstract
Terwijl in Brits onderzoek naar onderwijs veel aandacht gaat naar het thema racisme, is hierin weinig aandacht voor hoe leerlingen zelf de contacten met leerkrachten ervaren en hoe leerlingen racisme en discriminatie van leerkrachten ervaren. Deze studie verzamelde etnografische data van één Britse en twee Vlaamse scholen waarin aandacht was voor de perceptie van leerlingen voor de differentiële aanpak van leerkrachten. De onderzoekers hielden enkele maanden participerende observatie in de klassen, waarna er een semi-gestructureerd interview werd afgenomen met de volledige klas. De analyse van de data toont aan dat drie ideaaltypes van studenten konden worden onderscheiden als manier waarop een leerkracht kan interageren met een leerling: de zieken, de struikelaars en de devianten. Deze studie illustreert hoe de perceptie van leerlingen over het racisme van een leraar gerelateerd is aan conflicten tussen leerlingen en leraren. Deze conflicten komen voort uit de verschillende invulling van de rollen voor de zieken, de struikelaars en de devianten.
Referentie
Stevens, P.A.J. (2009). Pupils’ perspectives on racism and differential treatment by teachers: on stragglers, the ill and being deviant. British Educational Research Journal, 35, (3), 413- 430.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
interculturaliteit, kansenongelijkheid, secundair onderwijs