Pupils’ perspectives on racism and differential treatment by teachers: on stragglers, the ill and being deviant.

Auteurs

Stevens, P.A.J. (2009). 

 PDF-versie

Abstract

Terwijl in Brits onderzoek naar onderwijs veel aandacht gaat naar het thema racisme, is hierin weinig aandacht voor hoe leerlingen zelf de contacten met leerkrachten ervaren en hoe leerlingen racisme en discriminatie van leerkrachten ervaren. Deze studie verzamelde etnografische data van één Britse en twee Vlaamse scholen waarin aandacht was voor de perceptie van leerlingen voor de differentiële aanpak van leerkrachten. De onderzoekers hielden enkele maanden participerende observatie in de klassen, waarna er een semi-gestructureerd interview werd afgenomen met de volledige klas. De analyse van de data toont aan dat drie ideaaltypes van studenten konden worden onderscheiden als manier waarop een leerkracht kan interageren met een leerling: de zieken, de struikelaars en de devianten. Deze studie illustreert hoe de perceptie van leerlingen over het racisme van een leraar gerelateerd is aan conflicten tussen leerlingen en leraren. Deze conflicten komen voort uit de verschillende invulling van de rollen voor de zieken, de struikelaars en de devianten.

 

Publicaties op basis van hetzelfde onderzoek

Stevens, P.A.J. (2008). Exploring pupil’s perceptions of teacher racism in their context: A case study of Turkish and Belgian vocational education pupils in a Belgian school. British Journal of Sociology of Education, 29, (2), 175-187.

Stevens, P.A.J. & Görgöz, R. (2010). Exploring the importance of institutional contexts for the development of ethnic stereotypes: a comparison of schools in Belgium and England. Ethnic and Racial Studies, 33, (8), 1350- 1371.

Referentie

Stevens, P.A.J. (2009). Pupils’ perspectives on racism and differential treatment by teachers: on stragglers, the ill and being deviant. British Educational Research Journal, 35, (3), 413- 430.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

interculturaliteit, kansenongelijkheid, secundair onderwijs