Pupils’ perspectives on racism and differential treatment by teachers: on stragglers, the ill and being deviant.

Auteurs

Stevens, P.A.J. (2009).  

 PDF-versie

Abstract

Hoewel er in de Britse onderwijssociologie reeds heel wat onderzoek werd gedaan naar vraagstukken omtrent racisme, werd totnogtoe weinig aandacht besteed aan de manier waarop leerlingen zelf een differentiële behandeling ervaren vanwege hun leerkrachten. In dit artikel worden etnografische gegevens gebruikt – verzameld in één Britse en twee Vlaamse middelbare scholen – om de visies van leerlingen omtrent de differentiële behandeling vanwege leerkrachten nader te onderzoeken. Alle onderzochte scholen waren multietnisch samengesteld en gelegen in de binnenstad. Deze studie toont aan hoe beweringen van leerlingen omtrent racisme en discriminatie vanwege hun leerkrachten betrekking hebben op conflicten tussen bepaalde leerlingen en hun leraren over de geschiktheid van hun rol als zieke, achterblijver of afwijkende en de aanverwante rolverwachtingen daarvan.

Onderzoeksfiche

Referentie

Stevens, P.A.J. (2009). Pupils’ perspectives on racism and differential treatment by teachers: on stragglers, the ill and being deviant. British Educational Research Journal, 35(3), pp. 413- 430.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN-ISSN

0141-1926

Trefwoorden

Interculturaliteit, kansenongelijkheid, diversiteit, hoger onderwijs, schoolloopbanen