Rapport Commissie: Criteria Vrijstelling Leerplicht.

Auteurs

Crommen, S., De Cock, P., Exter, E., Gijselinckx, C., Lebeer, J., Maes, B., … & Van de Velde, V. (2015)

 PDF-versie

Abstract

In Vlaanderen kennen we een algemeen geldende leerplicht, maar jongeren ‘die in de onmogelijkheid verkeren om onderwijs te volgen’ kunnen hiervan vrijgesteld worden. Het Departement Onderwijs en Vorming en de Vlaamse Onderwijsinspectie namen begin 2015 het initiatief om een commissie Criteria Vrijstelling Leerplicht samen te stellen, die gevraagd werd een referentiekader uit te werken voor de beoordeling van de aanvragen tot vrijstelling van leerplicht. Hiervoor werd een analyse van de huidige cijfers en kennis uitgevoerd, waarbij rekening gehouden werd met een veranderende context, een exploratie van de situatie in het buitenland gedaan en werden focusgroepen georganiseerd. Op basis hiervan werd een wetenschappelijk advies opgesteld. De commissie stelt voor om het huidige systeem van vrijstelling van leerplicht te vervangen door toevoeging van een laatste stap in het zorgcontinuüm zoals dat in het M-decreet voorzien is. In het voorstel van de commissie wordt, voor kinderen en jongeren met intensieve zorg- en ondersteuningsnoden die niet in staat zijn om voltijds onderwijs te volgen, door een ad hoc samengestelde groep van mensen die het kind goed kennen (ouders en actoren uit onderwijs, welzijn en/of gezondheidszorg) gezocht naar een individueel bepaald onderwijs- en hulpaanbod dat tegemoet komt aan de noden en de capaciteiten van het betreffende kind.

Referentie

Crommen, S., De Cock, P., Exter, E., Gijselinckx, C., Lebeer, J., Maes, B., … & Van de Velde, V. (2015). Rapport Commissie: Criteria Vrijstelling Leerplicht. Geraadpleegd op http://www.multiplus.be/informatiedocs/RapportCommissieCriteriaVrijstellingLe erplicht.pdf

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoekrapport