Rebels With a Cause? Adolescent Defiance From the Perspective of Reactance Theory and Self-Determination Theory

Auteurs

Van Petegem, S., Soenens, B., Vansteenkiste, M., & Beyers, W. (2015).

 PDF-versie

Abstract

Het huidig onderzoek concentreerde zich op de opstand van adolescenten tegen hun ouders, daarbij puttend op de psychologische reactantie theorie (Brehm, 1966) en de zelfdeterminatie theorie (Ryan & Deci, 2000). Psychologische reactantie zou voorkomen wanneer vrijheid wordt beroofd, en daardoor worden individuen gemotiveerd om oppositioneel gedrag te vertonen. Doorheen vier studies (totaal N = 1472, leeftijd tussen 12 en 21 jaar) werd onderzocht of een controlerende opvoedingsstijl gerelateerd was aan een ervaring van autonomie frustratie van de adolescent (d.i., druk) en reactantie. Reactantie, op zijn beurt, zou gerelateerd zijn aan meer externaliserende en internaliserende problemen. Ondersteuning werd gevonden voor deze associaties in gemeenschapsen klinische steekproeven, gebruik makend van verschillende informanten, en controlerend voor responsiviteit en regelgeving. Een voorbeeld-gebaseerde studie verstrekte verdere ondersteuning.

Referentie

Van Petegem, S., Soenens, B., Vansteenkiste, M., & Beyers, W. (2015). Rebels With a Cause? Adolescent Defiance From the Perspective of Reactance Theory and SelfDetermination Theory. Child Development

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Opvoeding