Reclaiming agency in the digital neighborhood: an ethnographic exploration of ethno-religious minority youths’ performances of the masculine self.
Auteurs
De Leyn, T. (2023)

Abstract
Self-presentation has been identified as a key practice within digital youth cultures. The scholarship on youths’ self-presentation has extensively investigated how young people negotiate affordances in ways that optimally support their transitions into adulthood. However, the scholarship’s focus on identity development and technological affordances risks constructing a homogeneous, decontextualized, and media-centric representation of digital youth cultures. To unveil how selfpresentation practices are embedded within a broader socio-cultural context, I conducted a 15-month hybrid ethnographic study with 23 ethno-religious minority young men living in Flanders, the Dutchspeaking part of Belgium. The observations illustrate that these young men attempt to reclaim agency over their identity representations by performing “masculine ideals” of the self in response to racialized discourses. Overall, the results underscore the necessity of adopting an intersectional perspective that considers the interplay between self-presentation on social media and the threats and opportunities within youths’ (digital) neighborhoods.
Zelfpresentatie wordt gezien als een sleutelpraktijk binnen digitale jeugdculturen. Het onderzoek naar zelfpresentatie van jongeren heeft uitgebreid onderzocht hoe jonge mensen affordances (= wat de omgeving het individu biedt) onderhandelen op manieren die optimaal hun overgang naar volwassenheid ondersteunen. Echter, de focus van het onderzoek op identiteitsontwikkeling en technologische affordances loopt het risico om een homogene, gedepersonaliseerde en mediagecentreerde representatie van digitale jeugdculturen te construeren. Om te onthullen hoe zelfpresentatiepraktijken zijn ingebed binnen een bredere sociaal-culturele context, werd een hybride etnografische studie uitgevoerd gedurende 15 maanden met 23 jonge mannen van etnisch-religieuze minderheden die leven in Vlaanderen, het Nederlandstalige deel van België. De observaties illustreren dat deze jonge mannen proberen om autonomie over hun identiteitsrepresentaties te heroveren door ‘mannelijke idealen’ uit te voeren als reactie een geracialiseerd discours. Over het algemeen benadrukken de resultaten de noodzaak van het aannemen van een intersectioneel perspectief dat rekening houdt met de wisselwerking tussen zelfpresentatie op sociale media en de bedreigingen en kansen binnen de (digitale) leefomgeving van jongeren.
Referentie
De Leyn, T. (2023). Reclaiming agency in the digital neighborhood: an ethnographic exploration of ethno-religious minority youths’ performances of the masculine self. Journal of Computer-Mediated Communication, 28(6), zmad037.
Taal
Engels
Publicatievorm
Trefwoorden
Affordances, mannelijkheid, zelfpresentatie, sociale media, jongeren