Reducing Levels of Elementary School Violence with Peer Mediation
Auteurs
Schellenberg, R. C., Parks-Savage, A., & Rehfuss, M. (2007).

Abstract
In dit artikel werd de effectiviteit van een peer bemiddelingsprogramma (Peace Pal elementary school mediation program) in een voorstedelijke basisschool onderzocht. Het programma heeft als doel om geweld op school te verminderen en preventief te voorkomen. Het peace pal program is gebaseerd op “social learning theory”. Deze theorie gaat er van uit dat kinderen de reacties van peers in sociale situaties zullen nadoen, assimileren en dan ook toepassen in toekomstige interacties. Het tracht cognitieve gedragsmatige inzichten toe te passen in het bemiddelingsproces. De studenten leren om intern hun gedrag zelf te reguleren wanneer ze met conflicten geconfronteerd worden. Het doel van het programma is drievoudig a) studenten hun kennis ten aan zien van boosheid en conflict te verhogen b) studenten hun kennis ten aanzien conflict, conflict resolutie en bemiddeling te vergroten c) om meningsverschillen tussen studenten vrede vol op te lossen via peer bemiddeling. Het onderzoek werd uitgevoerd in een voorstedelijke basisschool die voornamelijk bestond uit Afro-Amerikanen (62%), blanken (33%) en anderen (5%). Het was reeds het vijfde jaar dat het bemiddelingsprogramma werd toegepast waardoor het zich verleende voor onder meer een longitudinale evaluatie. Voor deze studie deden 15 nieuwe bemiddelingsstudenten mee (11 meisjes en 4 jongens). Deze studenten tussen 8-11 jaar oud kregen 6 uur Peace Pal peer bemiddeling training (2 maal 1 uur voor 3 weken).
De data werd verzameld door het afnemen van een survey (10 items) bij de 15 studenten aan het begin, het einde en 3 maanden na het aflopen van de training. Resultaten gaven weer dat:
1. Pairwise bonferonni vergelijkingen gaven een stijging aan van pre naar post en pre naar retention metingen. Er werd op basis van de survey een 43% toename in kennis omtrent conflict vastgesteld.
2. In 100% van de 34 peer bemiddeling sessies die dat jaar werden uitgevoerd was er een positieve resolutie van het conflict. Dit betekent dat beide partijen en de bemiddelaars akkoord gingen dat het conflict op een bevredigende manier was opgelost door middel van de bemiddelingssessie.
3. Het aantal leerlingen dat geschorst werd na de invoering van het programma nam sterk af in vergelijking met het aantal geschorste leerlingen voor de invoering van het programma.
4. Alle 15 van de Peace Pal bemiddelaars vonden het programma waardevol voor zichzelf en anderen.
5. Alle studenten (n=68) die conflict bemiddeling door peers hebben gebruikt waren 100% tevreden met het bemiddelingsproces.
Referentie
Schellenberg, R. C., Parks-Savage, A., & Rehfuss, M. (2007). Reducing Levels of Elementary School Violence with Peer Mediation. Professional school counseling, 10(5), 475–481.
Taal
Engels
Publicatievorm
Artikel in tijdschrift
Trefwoorden
Probleemgedrag, Zorg, begeleiding, ondersteuning, preventie