Relationships between global and domain-specific self-evaluations and types of offending in community boys and girls.
Auteurs
Van Damme, L., Colins, O., Pauwels, L. J. R., & Vanderplasschen, W. (2015).

Abstract
Deze studie onderzoekt leeftijd en geslacht-specifieke relaties tussen globale en domein-specifieke zelfevaluatie en type delinquent gedrag in schoolgaande adolescenten. Een zelf-rapportage vragenlijst werd ingevuld door 710 jongens en meisjes, gebruik makend van de Nederlandse versie van the SelfPerception Profile for Adolescents en een vragenlijst naar delinquent gedrag. Eigendom-alleen (vs. geen) delinquent gedrag was gerelateerd aan een lage perceptie van gedrag. Gewelddadig-alleen (vs. geen) delinquent gedrag was negatief geassocieerd met gepercipieerd gedrag in jongens en meisjes. Daarenboven was gewelddadig-alleen (vs. geen) delinquent gedrag gerelateerd aan lage gepercipieerde academische vaardigheden in meisjes, maar hogere percepties hiervan in jongens. Eigendom en geweld (vs. geen) delinquent gedrag was gerelateerd aan lage percepties van gedrag, maar hoge percepties van hechte vriendschappen. Deze bevindingen ondersteunen in het algemeen het idee dat lage, vergeleken met hoge, zelfevaluatie gerelateerd is aan het stellen van delinquent gedrag. Deze relatie verschilt naargelang de subschaal van zelfevaluatie, het type van delinquent gedrag, gedeeltelijk volgens geslacht, en niet naar leeftijd.
This study investigates age- and gender-specific relationships between global and domain-specific selfevaluations and types of offending in school-going adolescents. A self-report survey was administered to 710 boys and girls, using the Dutch version of the Self-Perception Profile for Adolescents and an offending questionnaire. Property-only (vs. non-) offending is related to low perceived behavioral conduct. Violent-only (vs. non-) offending is negatively related to perceived behavioral conduct in both boys and girls. In addition, violent-only (vs. non-) offending is related to low perceived scholastic competence in girls but high perceived scholastic competence in boys. Both property and violent (vs. non-) offending is related to low perceived behavioral conduct but high perceived close friendship. The findings generally support the view that low rather than high self-evaluation is related to offending. This relation differs according to the subscale of self-evaluation, the type of offending, only marginally according to gender, and not at all according to age.
Referentie
Van Damme, L., Colins, O., Pauwels, L. J. R., & Vanderplasschen, W. (2015). Relationships between global and domain-specific self-evaluations and types of offending in community boys and girls. Journal of Community Psychology, 43(8), 986-1004
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1002/jcop.21717