Relationships between student cognitions and their effects on study strategies.

Auteurs

Ferla, J., Valcke, M. & Schuyten, G. (2008)

 PDF-versie

Abstract

Met gebruik van het model van Vermunt over zelfregulerend leren als conceptueel kader, tracht dit onderzoek een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van gedetailleerde modellen over het leren van studenten in het hoger onderwijs. Dit door (1) causale relaties te onderzoeken tussen drie vormen van bewustwording bij studenten zoals deze prominent naar voor komen in de onderzoekliteratuur: zelf-effectiviteit, percepties van leren en attributies voor academisch succes, en door (2) zowel directe als indirecte effecten van deze drie vormen van bewustwording op de studieaanpak van eerstejaarsstudenten na te gaan. Hiervoor werd een model ontwikkeld, werden nieuwe specificaties toegevoegd, waarna het getest en gevalideerd werd met behulp van patroonanalyse. Resultaten tonen dat in een educatieve context opvattingen over leren fundamenteel deel uitmaken van de bewustwording van studenten, aangezien zij een directe en/of indirecte invloed uitoefenen op de zelfredzaamheid van studenten, hun attributies voor academisch succes en hun studieaanpak.

Onderzoeksfiche

Referentie

Ferla, J., Valcke, M. & Schuyten, G. (2008). Relationships between student cognitions and their effects on study strategies. Learning and individual differences, 18, 271-278.

Taal

Engels

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISSN

1041-6080

Trefwoorden

Hoger onderwijs