Relative age effect on European adolescents’ social network.

Auteurs

Fumarco, Luca, & Baert, Stijn. (2019).

 PDF-versie

Abstract

Wij leveren een bijdrage aan de literatuur over relatieve leeftijdseffecten op de (niet-cognitieve) vaardigheidsvorming van leerlingen door het sociale netwerk van leerlingen te bestuderen. We onderzoeken gegevens over Europese adolescenten uit het Health Behaviour in School Aged Childrenonderzoek en gebruiken een instrumentele variabelenbenadering om rekening te houden met endogeniteit van relatieve leeftijd terwijl we controleren voor confounders, namelijk absolute leeftijd, geboorteseizoen en sociaaleconomische status van het gezin. We vinden robuuste aanwijzingen die wijzen op het bestaan van een substitutie-effect: de jongste leerlingen binnen een klas ecommuniceren vaker dan relatief oudere klasgenoten, maar hebben minder vrienden en spreken minder vaak met hen af.

We contribute to the literature on relative age effects on pupils’ (non-cognitive) skills formation by studying students’ social network. We investigate data on European adolescents from the Health Behaviour in School Aged Children survey and use an instrumental variables approach to account for endogeneity of relative age while controlling for confounders, namely absolute age, season-of-birth, and family socio-economic status. We find robust evidence that suggests the existence of a substitution effect: the youngest students within a class e-communicate more frequently than relatively older classmates but have fewer friends and meet with them less frequently.

Referentie

Fumarco, Luca, & Baert, Stijn. (2019). Relative age effect on European adolescents’ social network. Journal of Economic Behavior & Organization, 168, 318–337.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1016/j.jebo.2019.10.014

Trefwoord(en)

Relatieve leeftijd; Adolescenten; Onderwijs; Europa; Sociaal netwerk