Religion and National Identification in Europe: Comparing Muslim Youth in Belgium, England, Germany, the Netherlands, and Sweden.

Auteurs

Fleischmann, F., & Phalet, K. (2018).

 PDF-versie

Abstract

Hoe inclusief zijn Europese nationale identiteiten van moslim minderheden en hoe wordt crossculturele variatie in die inclusiviteit verklaard? Om deze vragen te beantwoorden maakt het onderzoek gebruik van grootschalige op school gebaseerde vragenlijsten van islamitische minderheids- en niet-islamitische meerderheidsgroepen en andere minderheidsgroepen (Children of Immigrants Longitudinal Survey [CILS]: België, Engeland, Duitsland, Nederland en Zweden). De dubbele vergelijking van nationale identificatie over verschillende groepen en landen heen toont aan dat nationale identiteiten minder sterk worden onderschreven door alle jongeren van de minderheidsgroepen vergeleken met jongeren van de meerderheidsgroep, maar dat de nationale identificatie het laagst is voor moslims. De beschrijvende analyse bevestigd de publieke opinie en bezorgdheid met betrekking tot de ontoereikende inclusie voor Europese nationale identiteiten van minderheidsgroepen over het algemeen en meer specifiek van moslims. Bovendien tonen de resultaten een significante variatie naargelang de landen met betrekking tot de groepsverschillen in identificatie. Dit suggereert dat sommige nationale identiteiten inclusiever zijn voor moslims dan anderen. In navolging van de theorie rond intergroep relaties om de inclusiviteit van nationale identiteiten te interpreteren voor moslims, wordt vastgesteld dat over religieuze overtuigingen heen, het positief intergroep contact (vriendschap met meerderheidsgroep) een doorslaggevende rol speelt in het verklaren van verschillen in nationale identificatie in multigroep multilevel mediatiemodellen, terwijl ervaringen van discriminatie op school geen bijdrage leveren aan de verklaring. Samenvattend tonen de vergelijkende resultaten aan dat contextuele variatie optreedt met betrekking tot de inclusiviteit voor intergroep relaties en Europese nationale identiteiten van moslim minderheden.

How inclusive are European national identities of Muslim minorities and how can we explain crosscultural variation in inclusiveness? To address these questions, we draw on large-scale school-based surveys of Muslim minority and non-Muslim majority and other minority youth in five European countries (Children of Immigrants Longitudinal Survey [CILS]; Belgium, England, Germany, the Netherlands, and Sweden). Our double comparison of national identification across groups and countries reveals that national identities are less strongly endorsed by all minorities compared with majority youth, but national identification is lowest among Muslims. This descriptive evidence resonates with public concerns about the insufficient inclusion of immigrant minorities in general, and Muslims in particular, in European national identities. In addition, significant country variation in group differences in identification suggest that some national identities are more inclusive of Muslims than others. Taking an intergroup relations approach to the inclusiveness of national identities for Muslims, we establish that beyond religious commitment, positive intergroup contact (majority friendship) plays a major role in explaining differences in national identification in multigroup multilevel mediation models, whereas experiences of discrimination in school do not contribute to this explanation. Our comparative findings thus establish contextual variation in the inclusiveness of intergroup relations and European national identities for Muslim minorities.

Referentie

Fleischmann, F., & Phalet, K. (2018). Religion and National Identification in Europe: Comparing Muslim Youth in Belgium, England, Germany, the Netherlands, and Sweden. Journal of Cross-Cultural Psychology, 49(1), 44–61.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN

DOI 10.1177/0022022117741988

Trefwoorden

Moslims, Europa, nationale identificatie, religie, intergroep relaties