Reproductietheorieën getoetst. De link tussen SES-compositie van de school en onderwijscultuur van leerkrachten en directie.

Auteurs

Van Houtte, M. (2003).  

 PDF-versie

Abstract

De vraag hoe socio-economische ongelijkheden op school in stand worden gehouden wordt soms beantwoord door te wijzen naar de attitude van leerkrachten ten opzichte van leerlingen die verschilt naargelang de socioeconomische achtergrond van die leerlingen. In dit artikel wordt een analyse gepresenteerd van data van 376O leerlingen en 745 leerkrachten en stafmedewerkers in 34 Vlaamse secundaire scholen. Ten eerste wordt er onderzocht of de stafledencultuur op school is gerelateerd aan de SES-context van de school. Er is speciale aandacht besteed aan de kwantitatieve operationalisatie van de docentencultuur. Daarna wordt aangetoond, door middel van multilevelanalyse, dat de SES-context en de stafledencultuur bepalend zijn voor de faalkans van de individuele leerling, bovenop de persoonlijke competenties van de leerling, zijn socioeconomische status en familiestructuur.

Onderzoeksfiche

Referentie

Van Houtte, M. (2003). Reproductietheorieën getoetst. De link tussen SES-compositie van de school en onderwijscultuur van leerkrachten en directie. Mens en Maatschappij, 78, (2), 119- 143.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Academische doelstellingen, afstromen, cultureel kapitaal, democratisering, leerkrachtencultuur, mixiteit, motivatie, onderwijscultuur, onderwijsniveau, ongelijkheid, organisatieonderzoek, schoolbetrokkenheid van de ouders, reproductie, schoolcontext, schoolcultuur, schoolprestaties, schooltype, socio-economische compositie, studieaspiraties, studieattituden, verwachtingspatroon, waarden