Reputation Enhancement and School Delinquency : A Prospective Study using the National Educational Longitudinal Survey.
Auteurs
Smith-Adcock, S., Min Lee, S., Kerpelman, J., Majuta, A. & Bo Young, C. (2013).

Abstract
In de Verenigde Staten is het thema van delinquentie op secundaire scholen een zeer grote maatschappelijke bezorgdheid. Hoewel er zeer vaak van wordt uitgegaan dat reputatie een sterke invloed heeft op het stellen van delinquent gedrag, bestaat er tot op heden slechts beperkt onderzoek naar het verband tussen reputatie en delinquentie bij adolescenten. De verwachting was dat het nastreven van reputatiehandhaving de mate van schooldelinquentie beïnvloedt, en dat deze eerste factor op zijn beurt wordt beïnvloed door sociodemografische, individuele en sociale factoren. In deze studie wordt gebruik gemaakt van de data van de National Educational Longitudinal Study (NELS) om deze relatie op empirische wijze te toetsen. Deze studie heeft betrekking op 11.384 adolescenten, geselecteerd via een tweetraps gestratificeerde toevallige steekproeftrekking (resp. school en klasniveau). 47% van de respondenten zijn mannelijk, op vlak van etnische afkomst is 70% blank, 7% zwart en 13% Latino. De resultaten van het onderzoek suggereren dat er een negatieve en significante relatie bestaat tussen studenten met een positieve inschatting over hun reputatie en disciplinaire problemen. Daarnaast bleek dat affiliatie met vrienden en banden met school, sterke indirecte effecten hebben op het plegen van delinquentie op school via de constructie van de eigen reputatie.
Referentie
Smith-Adcock, S., Min Lee, S., Kerpelman, J., Majuta, A. & Bo Young, C. (2013). Reputation Enhancement and School Delinquency : A Prospective Study using the National Educational Longitudinal Survey. Youth and Society, 45, (2), 201-220.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Daderschap, etiologie, probleemgedrag, schoolwelbevinden