Research Note: Young People and Patterns of Time Consumption in Relation to Print Media.

Auteurs

Raeymaeckers, K. (2002).  

 PDF-versie

Abstract

In deze bijdrage worden trends in de leesgewoonten van jongeren geëvalueerd. Om een beter begrip te krijgen van de leesgewoonten van jongeren, wordt een vergelijking gemaakt van de resultaten van vergelijkend en longitudinaal onderzoek met de resultaten van tijdsbudgetanalyses. De tijdsbudgetanalyse bevestigt de ‘displacement’-hypothese, die stelt dat de tijd die besteed wordt aan de ene activiteit, niet besteed kan worden aan een andere activiteit. De tijd die dus besteed wordt aan televisie kijken, kan niet besteed worden aan lezen. Wie veel tv kijkt, leest bijgevolg minder. Verder blijkt uit vergelijkend onderzoek dat de afname van de leestijd niet in dezelfde mate geldt voor verschillende gedrukte media. In dit artikel worden de resultaten weergegeven van een onderzoeksproject waarin kwalitatieve en kwantitatieve onderzoekstechnieken werden gecombineerd. Het onderzoek betreft een analyse van het mediagebruik van Vlaamse 16- tot 18-jarigen. De resultaten tonen aan dat leesgedrag beïnvloed wordt door tal van factoren, waarbij socialisatiegerelateerde variabelen het meest belangrijk zijn. De hypothese dat TV kijken het leesgedrag negatief beïnvloedt, moet gedifferentieerd worden naargelang het type gedrukte media. De resultaten tonen immers een verschillende relatie aan tussen TV kijken enerzijds en het lezen van boeken, tijdschriften of kranten anderzijds.

Onderzoeksfiche

Referentie

Raeymaeckers, K. (2002). Research Note: Young people and Patterns of Time Consumption in Relation to Print Media. European Journal of Communication, 17(3), pp.369-383.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN-ISSN

0267-3231

Trefwoorden

Gedrukte media, mediagebruik, televisie, vrijetijdsbesteding