Researching child poverty: Towards a lifeworld orientation.

Auteurs

Roets, G., Roose, R., & Bouverne-De Bie, M. (2013).

 PDF-versie

Abstract

Onderzoek met kinderen in armoede brengt een diversiteit aan dilemma’s en complexiteiten met zich mee. In de context van een recent onderzoeksproject in België proberen de auteurs kinderarmoede te omvatten, als een normatieve kwestie die een representatiecrisis heeft veroorzaakt. Om dit te duidelijk in beeld te brengen, situeren ze verschillende methodologische benaderingen in relatie tot de geconstrueerde epistemologische kaders over kinderarmoede. De auteurs maken een onderscheid tussen onderzoek waarin de authentieke stem van kinderen in armoede wordt vertegenwoordigd en onderzoek waarin hun leefwereld wordt geïnterpreteerd vanuit een levenswereldgericht perspectief dat menselijke waardigheid en sociale rechtvaardigheid nastreeft in onze samenlevingen. Ze concluderen dat het onderzoeken van de leefwereld van kansarme kinderen hand in hand gaat met het aanpakken van de armoede als probleem in een praktijk dat het perspectief van sociale rechtvaardigheid en gelijkheid als uitgangspunt inneemt. Terwijl dit twijfelachtige kwesties opwekt, geeft het onderzoek wel meer stof tot nadenken voor actoren die bepalen onder welke voorwaarden kinderen opgroeien en ook voor de kinderen zelf die gevoelig blijven voor de complexiteit van kinderarmoede.

Childhood research with children in poverty involves a diversity of dilemmas and complexities. In the context of a recent research project in Belgium, the authors attempt to embrace child poverty as a normative issue created a crisis of representation. In order to untangle this, they situate different methodological approaches in relation to the constructed epistemological windows on child poverty. The authors differentiate between research in which the authentic voice of children in poverty is represented, and research in which their lifeworld is interpreted through a lifeworld orientation perspective that pursues human dignity and social justice in our societies.

Referentie

Roets, G., Roose, R., & Bouverne-De Bie, M. (2013). Researching child poverty: Towards a lifeworld orientation. Childhood, 20(4), pp. 535–549. https://doi.org/10.1177/0907568212475101 1

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

0.1177/0907568212475101

Trefwoord(en)

Kinderarmoede, crisis of representation, oriëntatie van de leefwereld, sociale gelijkheid, voice