School Counseling Outcome: A Meta-Analytic Examination of Interventions.

Auteurs

Whiston, S. C., Wendi Lee Tai, Rahardja, D., & Eder, K. (2011).

 PDF-versie

Abstract

WAT WERD ONDERZOCHT
Twee meta-analyses over de effectiviteit van school counseling interventies.

META-ANALYSE I – WAT WERD ONDERZOCHT
In de eerste meta analyse werden treatment-control group vergelijkingen gemaakt. Hierbij wordt het verschil in gemiddelden tussen de experimentele groep en de controle groep gedeeld door de standaard afwijking om zo een effect grootte te bekomen. Er werden uitsluitend studies meegenomen die werden uitgevoerd in de Verenigde Staten en voldeden aan de eisen van “The National Standards for School Counseling Programs”. Voor de eerste meta-analyse werden 118 studies weerhouden met een totaal van 153 school interventies. Het totaal aantal deelnemers bedroeg 16296 met samples tussen 8 en 5618. Er werd een opdeling gemaakt naar verschillende uitkomsten:
o Cognitieve (Gemiddelde schoolresultaten, academische prestaties, carrière kennis, andere)
o Gedragsmatig/behavioral (Aanwezigheid, ruzie/vechten, discipline, peer counseling vaardigheden, probleem oplossend gedrag, sociale vaardigheden, andere)
o Affectieve (gevoel van eigenwaarde, persoonlijke/sociale ontwikkeling, onrustigheid, depressie, andere)
o Effectieve rol functioneren/ effective role functioning (Carrière beslissing (in welke mate de student een idee heeft welke carrière hij of zij wil), perceptie van het academisch functioneren, andere) Daarnaast werden enkele moderator variabelen meegenomen die mogelijk een invloed konden hebben:
o Interventie strategie (gebaseerd op Gysbers & Moore (1974) die aangaf dat school interventie programma’s opgedeeld kunnen worden in 4 strategieën
 Guidance curriculum (geeft aan alle studenten systematische informatie die gerelateerd is aan preventie en begeleiding en aangepast is aan het ontwikkelingsniveau)
 Individuele planning (individuele sessies met studenten over academische en werk gerelateerde planning)  Responsive services (interventies die tegemoet komen aan problemen en zorgen die studenten rapporteren, vaak individuele of groep counseling)
 Programma evaluaties (het evalueren, verbeteren en managen van het school counseling programma)
o Onderwijsniveau (basis onderwijs, middenschool, secundair, andere)
o Persoon die interventie doet (Ervaren counselor; counselor in training; leerkracht; medestudent; onafhankelijke interventie; andere)

META-ANALYSE I – RESULTATEN
o De algemene effect grootte bedroeg (.30) en was significant. Hierbij werden de studenten die een school counseling interventie kregen vergeleken met studenten die geen interventie kregen. Studenten die een interventie kregen scoren dus hoger op de uitkomsten dan studenten zonder interventie.
o School counseling interventies hebben een positief effect op cognitieve, gedragsmatige en affectieve uitkomsten. De effect grootte van gedragsmatige uitkomsten waren significant groter dan die van affectieve, cognitieve en effective role functioning. School counseling interventies lijken vooral effectief te zijn in het verminderen van discipline problemen en het vergroten van probleemoplossend gedrag bij studenten. Interventies die zich richten op het ontwikkelen van peer counseling vaardigheden blijken eveneens effectief te zijn. De effect groottes voor deze drie uitkomsten waren significant groter dan voor de andere gedragsmatige uitkomsten (sociale vaardigheden en aanwezigheid).
o School counseling interventies hebben ook een invloed op cognitieve aspecten. Zo is er een klein maar significant effect merkbaar op academische prestaties en op de gemiddelde schoolresultaten. Ze hebben eveneens een groot effect op carrière kennis en andere types van cognitieve testen.
o Leerkrachten bleken significant betere resultaten te halen wanneer zij de interventie deden dan wanneer deze werd uitgevoerd door ervaren counselors of anderen.
o Bij de gehanteerde interventie strategie zijn er ook verschillen merkbaar. Guidance curriculum (geeft aan alle studenten systematische informatie die gerelateerd is aan preventie en begeleiding en aangepast is aan het ontwikkelingsniveau) en responsive services (interventies die tegemoet komen aan problemen en zorgen die studenten rapporteren, vaak individuele of groep counseling) hadden de grootste effecten gevolgd door individuele planning en algemene programma evaluaties
o Er waren geen significante verschillen tussen de effect grootte van de interventies in de verschillende onderwijsniveaus.

META-ANALYSE II – WAT WERD ONDERZOCHT
In deze meta-analyse werden pretest-posttest studies onderzocht en gekeken wat het gemiddelde verschil was tussen pre en posttest uitkomst. Voor de meta-analyse voldeden 31 studies aan de eisen die samen 51 school counseling interventies rapporteerden. De effect groottes werden berekend op een totaal van 2015 studenten. De samples varieerden tussen 9 en 283 studenten.

META-ANALYSE II – RESULTATEN
De gemiddelde effect grootte voor de pretest-posttest was .44 maar was niet significant. Verdere analyses werden hierdoor niet uitgevoerd.

Referentie

Whiston, S. C., Wendi Lee Tai, Rahardja, D., & Eder, K. (2011). School Counseling Outcome: A Meta-Analytic Examination of Interventions. Journal of Counseling & Development, 89(1), 37–55.

Taal

Engels

Publicatievorm

Artikel