School engagement trajectories in adolescence: The role of peer likeability and popularity.
Auteurs
Engels, M. C., Colpin, H., Van Leeuwen, K., Bijttebier, P., Van Den Noortgate, W., Claes, S., . . . Verschueren, K. (2017).

Abstract
Deze versnelde longitudonale studie onderzoekt hoe peer status (bijvoorbeeld peer sympathie en populariteit) betrokken is bij de schoolbetrokkenheid-trajecten van adolescenten. Een grote steekproef van studenten werd gevolgd van graad 7 tot 11 (N=1116; Mleeftijd=13,79jaar). De schoolbetrokkenheid van studenten en peer status werden respectievelijk beoordeeld door het gebruik van zelfrapportage en peer-nominaties. Latente groeikromme modellering onthulde dat verschillende dimensies van betrokkenheid verschillend geassocieerd zijn met peer status. Sympathie was positief gerelateerd aan zowel gedrags- als emotioneel engagement in graad 7, maar niet aan gedrags- en emotionele ontevredenheid. In contrast was populariteit gerelateerd aan minder gedragsengagement en meer gedragsontevredenheid aan het begin van secundair onderwijs, maar niet aan emotioneel engagement en ontevredenheid. Verder werd het agressief gedrag van studenten gemodereerd door de relatie tussen populariteit en gedragsbetrokkenheid in graad 7, met aanduiding van het risico van populariteit in relatie met gemiddelde en hoge niveaus van agressie. Resultaten suggereren dat de populariteit van adolescenten kan interfereren met het bereiken van academische eisen in het algemeen en met het tonen van engagement specifiek.
This accelerated longitudinal study examined how peer status (i.e., peer likeability and popularity) is involved in adolescents’ school engagement trajectories. A large sample of students was followed from Grades 7 to 11 (N=1116; Mage=13.79years). Students’ school engagement and peer status were assessed using self-reports and peer nominations, respectively. Latent growth curve modeling revealed that different engagement dimensions were differentially associated with peer status. Likeability was positively related to both behavioral and emotional engagement in Grade 7, but not to behavioral and emotional disaffection. In contrast, popularity was related to less behavioral engagement and more behavioral disaffection at the start of secondary education, but not to emotional engagement and disaffection. Moreover, students’ aggressive behavior moderated the relation between popularity and behavioral engagement in Grade 7, denoting the risk of popularity in combination with average and high levels of aggression. Results suggest that adolescents’ popularity may interfere with meeting academic demands in general and with showing engagement in particular.
Referentie
Engels, M. C., Colpin, H., Van Leeuwen, K., Bijttebier, P., Van Den Noortgate, W., Claes, S., . . . Verschueren, K. (2017). School engagement trajectories in adolescence: The role of peer likeability and popularity. Journal of School Psychology, 64, 61-75.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1016/j.jsp.2017.04.006
Trefwoord(en)
Adolescenten; agressie; ontwikkelingstrajecten; peer sympathie; peer status; populariteit; school betrokkenheid