School ethnic composition and aspirations of immigrant students in Belgium.

Auteurs

Van Houtte, M. & Stevens, P.A.J. (2009).  

 PDF-versie

Abstract

Uit onderzoek blijkt dat etnische minderheden in Vlaanderen – voornamelijk allochtonen van Turkse of NoordAfrikaanse origine – vaker werkloos zijn, deeltijds werken of werken in een weinig gewaardeerde sector. Deze beroepsachterstand is grotendeels het gevolg van de onderwijsachterstand: in vergelijking met hun autochtone leeftijdsgenoten, doen allochtone leerlingen het minder goed op school en stromen ze minder door naar het hoger onderwijs. Gegeven de educatieve en beroepsmatige positie van allochtonen in Vlaanderen, is het belangrijk te onderzoeken welke de rol is van de Vlaamse scholen, en – meer specifiek – wat het effect is van een gesegregeerd onderwijs op de prestaties en de integratie van etnische minderheden. De toename van het aantal allochtone leerlingen sinds de jaren ’70 ging immers gepaard met een toenemende etnische segregatie, zowel in het basis- als in het secundair onderwijs. Voor wat betreft het onderwijs, wordt er over het algemeen verondersteld dat scholen met overwegend allochtone leerlingen – de zgn. ‘concentratiescholen’ – een slechtere kwaliteit aanbieden. In dit artikel wordt onderzocht of deze aanname correct is.

Onderzoeksfiche

Referentie

Van Houtte, M. & Stevens, P.A.J. (2009). School ethnic composition and aspirations of immigrant students in Belgium. British Educational Research Journal, pp.1-29.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN-ISSN

0141-1926

Trefwoorden

Interculturaliteit, kansenongelijkheid, diversiteit, hoger onderwijs, schoolloopbanen