School ethnic composition and students’ integration outside and inside schools in Belgium.

Auteurs

Van Houtte, M. & Stevens, P. A. J. (2009). 

 PDF-versie

Abstract

Om sociale integratie te bevorderen, streven beleidsmakers ernaar de segregatie op vlak van onderwijs van migrantenstudenten in Vlaamse scholen terug te dringen. Gegeven het gebrek aan empirisch onderzoek dat dit beleid ondersteunt, onderzoekt dit artikel het verband tussen de etnische samenstelling van scholen en de interetnische vriendschappen tussen autochtone en migrantenstudenten, hun sociale participatie en gevoel van er bij te horen op school. De structurele theorie van Blau biedt een theoretisch kader voor dit verband en de samenhang van de drie indicatoren. Multi-level analyse van data van een survey daterend van 2004-05 van 11872 studenten, waarvan 1324 migranten, in een steekproef van 85 Vlaamse secundaire scholen toont ons dat etnische samenstelling van de school in verband staat met interetnische vriendschappen en sociale participatie voor autochtone studenten, maar niet voor migrantenstudenten, terwijl socio-economisch status doorslaggevend is voor de interetnische vriendschappen van migrantenstudenten. Noch bij migranten, noch bij autochtone studenten is er een verband tussen het gevoel van erbij horen op school en etnische samenstelling. Nochtans, terwijl de resultaten geen ondersteuning bieden voor hetzij school segregatie, hetzij een beleid van desegregatie gericht op het verbeteren van de sociale integratie van migrantenstudenten, blijken gemengde scholen een positieve invloed te hebben op de sociale integratie van Vlaamse jongeren. De gevolgen van deze resultaten voor volgend onderzoek en sociaal beleid worden besproken in de discussie.

Onderzoeksfiche

Referentie

Van Houtte, M. & Stevens, P. A. J. (2009). School ethnic composition and students’ integration outside and inside schools in Belgium. Sociology of Education, 82, 217-239.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISSN

0142-5692

Trefwoorden

Interculturaliteit, diversiteit, participatie, secundair onderwijs, schoolwelbevinden, solidariteit, tolerantie, vrienden