School Motivation in Secondary Schools: A Survey of LGB and Heterosexual Students in Flanders.

Auteurs

Aerts, S., Van Houtte, M., Dewaele, A., Cox, N., & vincke, J. (2015)

 PDF-versie

Abstract

Deze studie focust op schoolmotivatie van LGB (lesbian, gay en bisexual) studenten in Vlaanderen. De auteurs stellen dat LGB studenten in Vlaamse secundaire scholen minder gemotiveerd zijn voor school dan heteroseksuele studenten omdat ze een minder sterke ‘school belonging’ en meer discriminatie ervaren. Bovendien bestuderen de auteurs factoren die specifiek zijn voor minderheden die de schoolmotivatie van LGB studenten mogelijks beïnvloeden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van hiërarchische meervoudige regressieanalyse gebaseerd op data van 1745 studenten uit het secundair onderwijs. De impact van ‘minority stressors’ op de schoolmotivatie van LGB studenten wordt onderzocht aan de hand van een hiërarchische meervoudige regressieanalyse op basis van data van 162 LGB studenten. Beide analyses tonen dat lesbische meisjes minder gemotiveerd zijn om te presteren op school, maar sense of belonging, gepercipieerde discriminatie en ‘minority stressors’ verklaren deze bevinding niet.

Referentie

Aerts, S., Van Houtte, M., Dewaele, A., Cox, N., & vincke, J. (2015) School Motivation in Secondary Schools: A Survey of LGB and Heterosexual Students in Flanders. Youth & Society, 47(3), 412-437.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1177/0044118X12467657

Trefwoord(en)

Schoolmotivatie, seksuele oriëntatie, discriminatie, sense of belonging, minderheidsstress