School-performance indicators and subjective health complaints: are there gender differences?

Auteurs

Låftman, S. B., & Modin, B. (2012).  

 PDF-versie

Abstract

In deze studie werden aan de hand van multivariate lineaire regressie gender verschillen nagegaan voor enkele onderwijs prestatie indicatoren (motivatie, steun door de leerkracht, punten, eisen) voor 8456 leerlingen in Zweden. Resultaten tonen dat meisjes meer eisen ervaren, meer academische motivatie hebben, betere punten halen en meer emotionele steun ervaren van leerkrachten dan jongens. Jongens rapporteren meer instrumentele steun dan meisjes. De associatie tussen school prestaties en een slechtere subjectieve gezondheid waren iets sterker voor meisjes dan voor jongens. Contextuele variatie in gezondheids klachten, voornamelijk tussen klassen, werden enkel gevonden voor meisjes. Een hoge academische motivatie en emotionele steun door de leerkracht is geassocieerd met een betere gezondheid van de studenten, wat suggereert dat een positief klimaat in termen van motivatie en steun de gezondheid van de hele klas ten goede komt.

Referentie

Låftman, S. B., & Modin, B. (2012). School-performance indicators and subjective health complaints: are there gender differences? Sociology of Health & Illness, 34(4), 608– 625. doi:10.1111/j.1467-9566.2011.01395.x

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Artikel in tijdschrif

Trefwoorden

Algemene cijfers, gender, non-cognitieve waarden en vaardigheden, Kansenongelijkheid, Studieprestaties