School policy on drinking and toilets : weaknesses and relation with children’s hydration status.
Auteurs
Michels, N., Van den Bussche, K., Vande Walle, J., & De Henauw, S. (2019)

Abstract
In het artikel wordt het beleid van lagere scholen met betrekking tot drinken en toiletgebruik in relatie tot hydratie en toiletgedrag van kinderen. In totaal werden 416 kinderen tussen 7 en 13 jaar uit 17 Belgische basisscholen (zowel Vlaanderen als Wallonië). De hydratiestatus van kinderen werd gemeten door een onderzoeker (urinemonsters bij begin van de schooldag en elk toiletbezoek), ook werden vragenlijsten ingezet om te meten hoe toiletgebruik en regels t.a.v. toiletgebruik werden ervaren (kinderen) en welke algemene regels op school gelden t.a.v. toiletgebruik (leerkrachten). Uit de resultaten blijkt o.m. dat 75% van de kinderen is onvoldoende gehydrateerd wanneer ze op school aankomen en 53% blijft dat ook in de loop van de schooldag; dat de hydratatie is beter bij meisjes, in Vlaanderen en bij kinderen met een gezond gewicht; bij kinderen van hoger opgeleide ouders (ouders die na het middelbaar onderwijs hogere studies hebben aangevat) daalt het hydratatieniveau minder in de loop van de schooldag. Het hydratatieniveau is hoger in scholen die (1) tijdens het sporten, de speeltijd en de lunchpauze water ter beschikking stellen, (2) het onderwerp hydratatie in het schoolprogramma aan bod laten komen en (3) toelaten dat de kinderen tijdens de lessen drinken.
Objective: To investigate school policies and practices related to drinking fluids and toileting and test their association with children’s hydration status and toilet behaviors. Design: Cross-sectional study in 2014. Setting: Seventeen Belgian primary schools. Participants: A total of 416 children (aged 7-13 years). Main Outcome Measures: Hydration was measured by urinary osmolality in a pooled schoolday sample and by impedance-based body water percentage. Children reported how much they liked school toilets. School policy and practices were reported by schools on 59 items over 10 policy components. Analysis: Multilevel logistic regression analyses adjusted for age, sex, region and socioeconomic status. Results: School’s weaknesses were the lack of policy participation by parents and children; official agreements (only in 11%); organizing education on drinking and toilet visits; and toilet infrastructure. Children’s hydration was higher in schools that (1) made water available, (2) organized toilet and drinking related education, (3) had formal agreements on drinking and toilet visits, and (4) had good toilet maintenance. Children liked school toilets more in schools that (1) organized toilet and drinking related education, (2) had an official policy on drinking, (3) had good toilet infrastructure, and (4) allowed policy participation by parents and children. Conclusions and Implications: Specific action points for school management and government to improve children’s hydration at school were detected by focusing on both drinking and toilet practices/infrastructure.
Referentie
Michels, N., Van den Bussche, K., Vande Walle, J., & De Henauw, S. (2019). School policy on drinking and toilets : weaknesses and relation with children’s hydration status. JOURNAL OF NUTRITION EDUCATION AND BEHAVIOR, 51(1), 32–40.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1016/j.jneb.2018.07.001
Trefwoord(en)
Hydratatie, schoobeleid, toilet, gezondheid