Schools as Incubators of Democratic Participation: Building Long-Term Political Efficacy with Civic Education.

Auteurs

Pasek, J., Feldman, L., Romer, D., & Jamieson, K. H. (2008). 

 PDF-versie

Abstract

WAT

Deze paper onderzoekt de lange termijn effecten van een burgerschapsvorming interventie programma “Student Voices Program”. Het tracht na te gaan of de effecten die werden vastgesteld op korte termijn ook standhouden op lange termijn. Zo werd in een vorige evaluatie vastgesteld dat studenten die deelnamen aan het Student Voices programma meer politieke doeltreffendheid (efficacy) hadden, meer geïnteresseerd waren in politiek en meer aandacht en kennis hadden over politieke en actuele thema’s in vergelijking met de controle groep. In deze studie worden de studenten een jaar later opnieuw gecontacteerd om eventuele lange termijn effecten a te gaan.

METHODE

In 2002-2003 werd in 26 secundaire staatscholen in Philadelphia het Student Voice programma geïmplementeerd. Er werd een opdeling gemaakt tussen een experimentele en controle groepen in een quasi experimenteel design (studenten werden niet random toegewezen, dit gebeurde door zelf-selectie of de leerkracht). In elke school werd 1 controle klas gekozen en 2 of meer test klassen. De controle klassen kregen de standaard burgerschapsvorming lessen. De experimentele klassen kregen het Student Voice programma over burgerschapsvorming. In het Student Voice programma worden interactieve discussies gehouden in de klas en interactieve media gebruikt om positieve meningen en attitudes ten aanzien van politieke participatie te bewerkstelligen. Studenten leren hoe ze bijvoorbeeld het nieuws kunnen gebruiken om informatie te krijgen over politieke problemen die relevant zijn voor hun eigen leven en gemeenschappen. Ze geven ook aan hoe ze kunnen communiceren met wetgevers. Er worden klasbezoeken georganiseerd door beleidsmakers, politiekers, kandidaten, journalisten zodat studenten tot interactie kunnen overgaan en hun zorgen en vragen kunnen uitten. Er werd een Student Voices site opgericht waar studenten konden deelnemen aan polls en discussie fora, politieke kandidaten konden mailen en het verzamelde nieuws omtrent lokale politiek konden bekijken. De studenten kregen 1 of 2 semesters 10 lessen van het programma, zo kon ook een onderscheid gemaakt worden of studenten die meer dan 1 semester les kregen meer politieke interesse en doeltreffendheid vertoonden.

In de huidige studie werden 360 studenten die 1 semester, 186 studenten die beide semesters het Student Voice programma hadden gekregen en 127 die als controle groep fungeerde via een telefoon survey opnieuw gecontacteerd in 2004. De sample studenten die werden gecontacteerd verschilden niet significant van de oorspronkelijke sample in 2002. De studenten waren tussen 17 – 19 jaar en volgden niet langer les in het secundair. Ongeveer de helft was vrouwelijk, 10% was Hispanic, 10% Aziatisch en ongeveer de helft zwart. Dit was eveneens het jaar van de presidentsverkiezingen. Er werden vragen gesteld over de politieke doeltreffendheid “I don’t have a say about what the gouvernement does”, politieke aandachtigheid “How frequently would you say you follow politics and gouvernement affairs”, politieke kennis (hiervoor werden quotes voorgelezen van de presidentskandidaten en zij moesten zeggen welke kandidaat wat had gezegd) en als laatste of de studenten zouden stemmen bij de presidentsverkiezingen.

De hypothesen waren:

1) Studenten die deelnamen aan het Student Voices programma zullen hoger scoren op doeltreffendheid, politieke aandachtigheid, kennis van kandidaten en meer geneigd zijn om te stemmen in 2004 in vergelijking met de controle groep.

2) Lange termijn effecten van het Student Voices programma zullen gerelateerd zijn aan het aantal semesters dat studenten het Student Voices programma hebben gevolgd

3) Politieke doeltreffendheid is positief geassocieerd met politieke aandachtigheid, kennis van kandidaten en al dan niet stemmen met de presidentsverkiezingen

4) Politieke aandachtigheid zal een positief effectebben op kennis van kandidaten en stemgedrag

5) Kennis van kandidaten zal positief geassocieerd zijn met al dan niet stemmen Voor de analyses werd Structural Equation Modelling gebruikt.

RESULTATEN

• Hypothese 1: Deelname aan Student Voices programma had een positief effect op politieke doeltreffendheid, politieke aandachtigheid en kennis van kandidaten. Het had een positief maar niet significant effect op al dan niet stemmen

• Hypothese 2: Het volgen van 2 semesters student voice programma had meer effect dan 1 semester.

• Hypothese 3: Het volgen van het student voices programma had een direct effect op politieke doeltreffendheid. Politieke doeltreffenheid medieerde de invloed van blootstelling aan het student voices programma op politieke aandachtigheid en kennis van kandidaten

• Hypothese 4: Politieke aandachtigheid had een significant direct effect op stemgedrag en kennis van kandidaten

• Hypothese 5 werd niet bevestigd

• De resultaten suggereren dat blootstelling aan een extra burgerschapsvormend programma zoals “Student Voices” de politieke doeltreffendheid en competenties van studenten op lange termijn kan verhogen.

Referentie

Pasek, J., Feldman, L., Romer, D., & Jamieson, K. H. (2008). Schools as Incubators of Democratic Participation: Building Long-Term Political Efficacy with Civic Education. Applied Developmental Science, 12(1), 26– 37.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Bevelshuishouding, kindercultuur, opvoedkunde, ouder-kind relatie, ouders, sociale omgeving