Screen(ing) Audiences: een grootschalig onderzoeksproject (FWO 2013-2017) naar filmconsumptie onder jongeren in Vlaanderen

Auteurs

Veenstra, A., Meers, P., & Biltereyst, D. (2016). 

 PDF-versie

Abstract

‘Screen(ing) Audiences’ is een interuniversitair onderzoeksproject inclusief doctoraatsonderzoek (FWO 2013-2017), uitgevoerd aan de Universiteit Antwerpen en Universiteit Gent. Het onderzoek richt zich specifiek op filmconsumptie en –beleving onder jongeren in de derde graad van het onderwijs in Vlaanderen. Door het combineren van zowel kwantitatieve data (vragenlijsten) als kwalitatieve data (interviews) hoopt dit onderzoeksproject meer inzicht te krijgen in het veranderende hedendaagse medialandschap. Het daadwerkelijke gebruik en de toepassing van (een verscheidenheid aan) technologische mogelijkheden zijn het uitgangspunt. Door filmkijken op deze manier te benaderen kunnen we het optimisme over de rol van hedendaagse publieken bevragen. Het kwantitatieve luik van het onderzoeksproject ‘Screen(ing) Audiences’ is in 2015 afgerond. 1015 derdegraadsleerlingen, die samen een representatieve steekproef vormen, vulden de vragenlijst in. Uit hun antwoorden kunnen we concluderen dat film kijken een zeer populaire tijdsbesteding is. De meer traditionele schermen genieten nog altijd de grootste populariteit: jongeren kijken het liefst film in de bioscoop, en het meest op de televisie. De kleinere schermen van de computer, tablet en smartphone blijken minder populair. Jongeren in Vlaanderen kijken meestal en graag film met anderen. Daarnaast hebben we duidelijke patronen gevonden in voorkeur voor film. Hollywood is het meest populair, gevolgd door respectievelijk Vlaamse film en Europese film. Jongens hebben een voorkeur voor wat meer actie-georiënteerde genres, waar meisjes rustigere en meer romantische genres prefereren. En ten slotte ontplooit een deel van de leerlingen activiteiten die gerelateerd zijn aan film, zoals bloggen over films en het bezoeken van filmlocaties.

Referentie

Veenstra, A., Meers, P., & Biltereyst, D. (2016). Screen(ing) Audiences: een grootschalig onderzoeksproject (FWO 2013-2017) naar filmconsumptie onder jongeren in Vlaanderen. Onuitgegeven onderzoeksrapport, UA, Faculteit sociale wetenschappen, Visual and Digital Cultures Research Center & UGent, Faculteit Communicatiewetenschappen, Center for Cinema and Media Studies

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Algemene cijfers, film, mediagebruik, televisie