Self-esteem of academic and vocational students: does within-school tracking sharpen the difference?
Auteurs
Van Houtte, M., Demanet, J., Stevens, P.A.J. (2012).

Abstract
Nederlands
Het bestaande onderzoek naar de impact van ’vermogensgroepering’ in het onderwijs wordt normaliter uitgevoerd binnen scholen. Dit is zeker het geval in de Britse en Noord-Amerikaanse context waarin de meerderheid van dit onderzoek is terug te vinden. In Vlaanderen en in andere Europese landen, bestaan er echter niet alleen verschillende richtingen binnen een school (within-school-tracking), maar bieden scholen ook een verschillend curriculum (between-school-tracking) aan. Dit artikel onderzoekt de impact van processen van ‘within-school-tracking’ (multilaterale scholen) en ‘between-schooltracking’ (categoriale scholen) op het zelfvertrouwen van jongeren. Voor dit onderzoek wordt gebruik gemaakt van de data van het Vlaamse Leerlingen Onderzoek. Die databank werd samengesteld in 2004-2005 en omvat gegevens van 3.758 theoretische en 2.512 beroeps studenten uit 10 multilaterale en 56 categoriale scholen. Multilevel analyses (HLM6) illustreren een dat studenten uit theoretische richtingen een significant hoger zelfvertrouwen hebben dan beroepstudenten en dit verschil is groter in multilaterale scholen dan in categoriale scholen. Hoewel het verschil beperkt is, hebben theoretische studenten uit multilaterale scholen meer zelfvertrouwen dan hun collega’s uit categoriale scholen. Deze effecten worden mogelijk verklaard door het feit dat academische studenten zichzelf vergelijken met studenten uit beroepsrichtingen, wat voldoening meebrengt en het zelfvertrouwen aanscherpt.
Engels
Research into the effects of ability grouping has usually been conducted within schools. In the British and North American context, where the bulk of this kind of research has been carried out, ability grouping commonly occurs within schools. In Flanders – the Dutch-speaking, northern part of Belgium – as in other European countries, there are not only tracks within schools, but schools themselves can be distinguished by the curriculum they offer. This study questions whether students’ global selfesteem is affected differently by processes of within-school tracking (multilateral schools) compared to processes of between-school tracking (categorial schools). Analyses are based on a subsample of the Flemish Educational Assessment, gathered in 2004– 2005, encompassing 10 multilateral and 56 categorial schools with 3,758 academic and 2,152 vocational students. Multi-level analyses (HLM6) show that academic students have a significant higher self-esteem than vocational students and this difference is larger in multilateral schools. Academic students in multilateral schools have a slightly higher self-esteem than those in categorical schools. Conceivably, academic students compare themselves with the vocational track students, leading to a higher awareness of status gratification, resulting in a higher self-esteem.
Referentie
Van Houtte, M., Demanet, J., Stevens, P.A.J. (2012). Self-esteem of academic and vocational students: does within-school tracking sharpen the difference? Acta Sociologica, 55, 1, 73-89.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Kansenongelijkheid, secundair onderwijs, schoolwelbevinden