Shall I call, text, post it online or just tell it face-to-face? How and why Flemish adolescents choose to share their emotions on- or offline.
Auteurs
Vermeulen, A., Vandebosch, H., & Heirman, W. (2018).

Abstract
Het sociaal delen van emoties wordt frequent gebruikt als strategie van emotionele regeling. Deze studie draagt bij tot de literatuur omtrent emotionele regulering en de opbrengsten van technologische perspectieven door na te gaan met wie adolescenten hun emoties zowel online als offline delen, hoe ze dit doen en waarom ze bepaalde modi gebruiken. Aan de hand van 22 diepteinterviews met Vlaamse adolescenten tussen de 14 en 18 jaar oud wordt aangetoond dat jongeren nagenoeg al hun ervaren emoties delen, vaak met verschillende ontvangers en aan de hand van verschillende communicatiemodi. Hoewel ze doorgaans voorkeur verlenen aan het delen van emoties aan de hand van face-to-face contact, delen ze dit ook aan de hand van tekstberichten, bellen of aan de hand van een post op Twitter, Facebook, Snapchat of Instagram. De respondenten maken over het algemeen een min of meer bewuste keuze over wat en hoe emoties gedeeld worden. De emotionele valentie, het type en de intensiteit van de emotie, maar ook de voordelen van de modi, sociale normen en impressie management beïnvloeden deze beslissing.
Social sharing of emotions is a frequently used emotion regulation strategy. This study adds to the emotion regulation literature and the affordances of technologies perspective by providing a better understanding of with whom adolescents share emotions on- and offline, how they do this and why they use certain modes. In-depth interviews with 22 Flemish adolescents (aged 14–18) show that these youngsters share almost all experienced emotions, often with multiple recipients and using multiple communication modes. Although they mostly prefer sharing emotions face-to-face, they also share by texting, calling, or posting something on Twitter, Facebook, Snapchat, or Instagram. Our respondents generally make a more or less conscious decision about what and how to share. The valence, type, and intensity of the emotion, the affordances of the mode, social norms, and impression management concerns influence this decision.
Referentie
Vermeulen, A., Vandebosch, H., & Heirman, W. (2018). Shall I call, text, post it online or just tell it face-to-face? How and why Flemish adolescents choose to share their emotions on- or offline. Journal of Children and Media, 12(1), 81–97.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1080/17482798.2017.1386580
Trefwoord(en)
Adolescent, emotieregulering, sociaal delen van emotie, affordances, face-to-face, mobiele telefoon, sociale media, online