Side effects of academic engagement? How boys’ and girls’ well-being is related to their engagement and motivational regulation
Auteurs
Kessels, U., & Van Houtte, M. (2021)

Abstract
Hoewel vrouwelijke leerlingen succesvoller zijn en meer gedragsmatige betrokkenheid tonen op school dan mannelijke leerlingen, rapporteren ze ook lagere niveaus van subjectief welbevinden. Deze studie onderzoekt hoe motivationele regulatie interageert met schoolbetrokkenheid in het voorspellen van het subjectief welbevinden van mannelijke en vrouwelijke studenten. In vragenlijstgegevens van een representatieve steekproef van Vlaamse studenten in het ASO (N = 3452, leeftijd 13-14) rapporteerden vrouwelijke studenten een lager subjectief welbevinden, meer engagement, en meer autonome dan gecontroleerde motivatie in vergelijking met mannelijke studenten. Multilevel-analyses, afzonderlijk uitgevoerd voor vrouwelijke en mannelijke studenten, toonden aan dat voor beide geslachten subjectief welbevinden positief geassocieerd was met bevlogenheid en negatief geassocieerd was met een meer gecontroleerde dan autonome motivatie. Alleen voor vrouwelijke studenten was er een significante interactie tussen motivationele regulatie en bevlogenheid bij het voorspellen van hun welbevinden. De negatieve associatie tussen een meer gecontroleerde dan autonome motivatie en subjectief welbevinden was minder sterk voor vrouwelijke studenten met een hogere schoolbetrokkenheid.
While female students are more successful and show more behavioural engagement at school than male students, they also report lower levels of subjective well-being. This study examines how motivational regulation interacts with school engagement in predicting subjective well-being of male and female students. In questionnaire data from a representative sample of Flemish students in the academic track (N = 3452, age 13–14) female students reported lower subjective well-being, more engagement, and more autonomous than controlled motivation compared to male students. Multilevel-analyses, carried out separately for female and male students, revealed that for both genders, subjective well-being was positively associated with engagement and negatively associated with a more controlled than autonomous motivation. For female students only, motivational regulation significantly interacted with engagement in predicting their well-being. The negative association between having more controlled than autonomous motivation and subjective well-being was less strong for female students showing higher school engagement.
Referentie
Kessels, U., & Van Houtte, M. (2021). Side effects of academic engagement? How boys’ and girls’ well-being is related to their engagement and motivational regulation. Gender and Education, 1-16.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Subjectief welzijn, academisch engagement, motivationele regulatie, genderverschillen, zelfdeterminatietheorie