Skill or will? The respective contribution of motivational and behavioural characteristics to secondary school students’ reading comprehension.
Auteurs
Van Ammel, K., Aesaert, K., De Smedt, F., and Van Keer, H. (2021)

Abstract
Achtergrond Een significant aantal studenten op de middelbare school heeft moeite met het diepgaand begrijpen van teksten. Het verhogen van hun begrijpend lezen vereist kennis over hoe deze vaardigheid gerelateerd is aan verschillende motiverende- en gedragskenmerken. Het centrale doel van deze studie is daarom het onderzoeken van de (in)directe relaties tussen de motiverende- (bijvoorbeeld leesmotivatie en zelfconcept lezen) en gedragskenmerken (bijvoorbeeld gebruik van leesstrategieën, leesbetrokkenheid en leesfrequentie) en het begrijpende lezen van leerlingen in het derde middelbaar. Meer nog, verschillende relaties over onderwijstrajecten heen worden onderzocht. Methoden Een totaal van 2.485 studenten uit het derde middelbaar vulden een gestandaardiseerde test begrijpend lezen en een online vragenlijst in om de motiverende en gedrag leesvariabelen te operationaliseren. Data werden geanalyseerd aan de hand van multigroep structurele vergelijkingsmodellen om de potentieel verschillende relaties over onderwijstrajecten heen (bijvoorbeeld academische, technische en beroepstrajecten) te bestuderen. Resultaten Motiverendeen gedragskenmerken waren direct gerelateerd aan het begrijpend lezen van studenten. Meer zelfs, de relaties tussen motiverende kenmerken en begrijpend lezen werden gemedieerd door gedragskenmerken. Wat de verschillen tussen onderwijstrajecten betreft, niet alle verbanden werden voor elk spoor op dezelfde manier bevestigd. Conclusie Over het algemeen benadrukken de resultaten het belang van ‘the bigger picture’, rekening houdend met de bijdrage van zowel gedrags- als motiverende kenmerken in het begrijpend lezen van studenten op de middelbare school en gelijktijdig rekening houdend met verschillen tussen onderwijstrajecten.
Background A significant number of secondary school students struggle with comprehending texts proficiently. Enhancing their reading comprehension requires knowledge about how this ability is related to various motivational and behavioural characteristics. The central aim of this study was therefore to investigate the (in)direct relationships between ninth‐grade students’ motivational (i.e., reading motivation and reading self‐concept) and behavioural characteristics (i.e., reading strategy use, reading engagement and reading frequency) and their reading comprehension. Furthermore, differential relationships across educational tracks are investigated. Methods A total of 2,485 ninth‐ grade students completed a standardised reading comprehension test and an online questionnaire to operationalise the motivational and behavioural reading variables. Data were analysed using multigroup structural equation modelling to study potential differential relationships across educational tracks (i.e., academic, technical and vocational track). Results Motivational and www.jeugdonderzoeksplatform.be 2 behavioural characteristics were directly related to students’ reading comprehension. Moreover, the relationships between motivational characteristics and reading comprehension were mediated by behavioural characteristics. As to differences across educational tracks, not all of the relationships were corroborated similarly for each track. Conclusion Generally, the results emphasise the importance of considering the ‘bigger picture’, taking into account the respective contribution of both behavioural and motivational characteristics to secondary school students’ reading comprehension and concurrently considering differences across educational track
Referentie
Van Ammel, K., Aesaert, K., De Smedt, F., and Van Keer, H. (2021) Skill or will? The respective contribution of motivational and behavioural characteristics to secondary school students’ reading comprehension. Journal of Research in Reading.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1111/1467-9817.12356