Sociaal kapitaal in katholieke en gemeenschapsscholen in Vlaanderen: een vergelijking.

Auteurs

Van Houtte, M. (2004).  

 PDF-versie

Abstract

In dit artikel wordt nagegaan of katholieke en gemeenschapsscholen in Vlaanderen verschillen in termen van aanwezig sociaal kapitaal (Coleman & Hoffer, 1987). Hiertoe wordt gebruik gemaakt van gegevens van 7388 derdejaarsleerlingen in een steekproef van 88 secundaire scholen, waarvan 68 behoren tot het katholieke net. Als indicatoren van sociaal kapitaal fungeren de sociale geïntegreerdheid van de leerlingen, en de relatie tussen leerkrachten en leerlingen zoals gepercipieerd door de leerling.

Onderzoeksfiche

Referentie

Van Houtte, M. (2004). Sociaal kapitaal in katholieke en gemeenschapsscholen in Vlaanderen: een vergelijking. Pedagogische studiën, 81, (1), 28-41.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Academische gerichtheid, curriculumpositie, extracurriculaire activiteiten, ideologie, leerprestaties, ouderlijke steun, relatie leerlingen-leerkrachten, schoolgebonden attitudes, schoolgrootte, schoolnet, schoolse prestaties, schooltype, SES-context van de school, sociaal kapitaal, solidariteit, waarden