Sociaal kapitaal in katholieke en gemeenschapsscholen in Vlaanderen: een vergelijking.
Auteurs
Van Houtte, M. (2004).

Abstract
In dit artikel wordt nagegaan of katholieke en gemeenschapsscholen in Vlaanderen verschillen in termen van aanwezig sociaal kapitaal (Coleman & Hoffer, 1987). Hiertoe wordt gebruik gemaakt van gegevens van 7388 derdejaarsleerlingen in een steekproef van 88 secundaire scholen, waarvan 68 behoren tot het katholieke net. Als indicatoren van sociaal kapitaal fungeren de sociale geïntegreerdheid van de leerlingen, en de relatie tussen leerkrachten en leerlingen zoals gepercipieerd door de leerling.
Referentie
Van Houtte, M. (2004). Sociaal kapitaal in katholieke en gemeenschapsscholen in Vlaanderen: een vergelijking. Pedagogische studiën, 81, (1), 28-41.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Academische gerichtheid, curriculumpositie, extracurriculaire activiteiten, ideologie, leerprestaties, ouderlijke steun, relatie leerlingen-leerkrachten, schoolgebonden attitudes, schoolgrootte, schoolnet, schoolse prestaties, schooltype, SES-context van de school, sociaal kapitaal, solidariteit, waarden