Sociaal teruggetrokken gedrag in de onderbouw: het longitudinale verband met sociometrische status en betrokkenheid bij pesten in de middenbouw.
Auteurs
Bokhorst, J., Goossens, F.A., Bokhorst, C.L., Dekker, P.A. & de Ruyter, P.A. (2002).

Abstract
In deze longitudinale studie werd het longitudinale verband onderzocht tussen het gedrag van 171 kinderen en hun sociometrische status en betrokkenheid bij pesten. O.b.v. systematische observatie en leerkrachtbeoordelingsschalen werden 6 gedragsclusters ontwikkeld: ‘active-isolate’, ‘passive-anxious’, ‘unsociable’, ‘average’, ‘socially-active/timid’ en ‘socially-active/aggressive’. Na een tijdspanne van 6 en 18 maand werd van de kinderen een interview afgenomen over hun ervaringen met pesten en hun mening m.b.t. leeftijdsgenoten die betroken zijn bij pestgedrag. Voor het vaststellen van de sociometrische status werden zowel een rating- als een nominatieprocedure gebruikt.
Referentie
Bokhorst, J., Goossens, F.A., Bokhorst, C.L., Dekker, P.A. & de Ruyter, P.A. (2002). Sociaal teruggetrokken gedrag in de onderbouw: het longitudinale verband met sociometrische status en betrokkenheid bij pesten in de middenbouw. Pedagogiek, 22, (1), 25-40.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN
1567-7109
Trefwoorden
Gedrag, longitudinaal onderzoek, pesten, schoolkinderen