Social citizenship competences of primary school students: does socio-ethnic diversity in the classroom matter?
Auteurs
De Schaepmeester, L., van Braak, J., & Aesaert, K. (2022)

Abstract
In onze huidige diverse samenleving hebben jongeren een breed scala aan sociale burgerschapscompetenties nodig om met het anderszijn van anderen te kunnen samenleven en dit te begrijpen. De school is een van de sociale praktijken waarin leerlingen deze sociale burgerschapscompetenties ontwikkelen. Deze studie wil nagaan hoe sociaal-etnische diversiteit in de klas samenhangt met de sociale burgerschapscompetenties van leerlingen uit het zesde leerjaar van de basisschool. Om de sociale burgerschapscompetenties van de leerlingen te meten, werden een op video gebaseerde situatiebeoordelingstest (vaardigheden) en de vragenlijst over burgerschapscompetenties (kennis, attitudes en reflectie) afgenomen bij 791 leerlingen in 54 klassen in Vlaanderen (het noorden van België). Socio-etnische diversiteitsvariabelen in de klas werden gemeten door middel van een achtergrondvragenlijst voor leerlingen en ouders. Voor elk van de schalen voor sociaal burgerschap werd een regressieanalyse uitgevoerd met een ontwerp op twee niveaus, op leerling- en klasniveau. De resultaten geven aan dat verschillen in de sociale burgerschapscompetenties van leerlingen voornamelijk worden verklaard door variabelen op leerlingniveau. Variabelen die de sociaal-etnische diversiteit in de klas meten lieten zien dat leerlingen in meer sociaal en etnisch diverse klassen een positievere houding hadden ten aanzien van het omgaan met verschillen, terwijl er geen significant verband werd gevonden met andere schalen van sociaal burgerschap.
In our current diverse society, young people need a wide scope of social citizenship competences to coexist with and understand the otherness of others. Schools are one of the social practices in which students develop these social citizenship competences. This study aims to identify how socio-ethnic diversity in the classroom is related to the social citizenship competences of sixth grade primary school students. To measure students’ social citizenship competences, a video-based situational judgement test (skills) and the Citizenship Competences Questionnaire (knowledge, attitudes and reflection) were administered to 791 students in 54 classes in Flanders (the northern part of Belgium). Socio-ethnic classroom diversity variables were measured by means of a student and parent background questionnaire. A regression analysis with a two-level design at student and classroom level was conducted for each of the social citizenship scales. The results indicate that differences in students’ social citizenship competences are mainly explained by student-level variables. Variables measuring socio-ethnic diversity in the classroom showed that students in more social and ethnic diverse classrooms had more positive attitudes towards dealing with differences, whereas no significant relation with other social citizenship scales was found.
Referentie
De Schaepmeester, L., van Braak, J., & Aesaert, K. (2022). Social citizenship competences of primary school students: does socio-ethnic diversity in the classroom matter? Globalisation, Societies and Education, 20(3), 365-387.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
https://doi.org/10.1080/14767724.2021.1889360
Trefwoorden
Burgerschapscompetenties; Klascompositie; Basisonderwijs; Onderzoek naar onderwijseffectiviteit; Sociaal-etnische diversiteit