Social Differences in Leisure Boredom and its Consequences for Life Satisfaction Among Young People.
Auteurs
Spruyt, B., Vandenbossche, L, Keppens, G., Siongers, J., & Van Droogenbroeck, F. (2016).

Abstract
In recente jaren is er een groeiende aandacht voor de vrije tijd van jongeren te bemerken. Aangezien vrije tijdsverveling consistent geassocieerd is met verschillende emotionele en samenlevingsproblemen, maakt de belangstelling voor het voorkomen van vrijetijdsverveling integraal deel uit van deze interesse. Met deze achtergrond onderzoekt deze paper de sociale variatie in verveling tijdens de vrije tijd en de gevolgen voor de levenstevredenheid bij leerlingen uit het secundair onderwijs in Vlaanderen (N= 1598). Over het algemeen ervaren meisjes, jongere leerlingen en leerlingen uit het beroepsonderwijs vaker verveling. Diepte-analyses tonen echter een interessant interactie-effect tussen deze kenmerken. Bovendien correleert vrije tijdsverveling positief met een zwak sociaal netwerk en een afwezigheid van ouderlijke monitoring. Met het in rekening brengen van deze kenmerken, blijft er geen directe relatie over tussen materiële en culturele deprivatie en het voorkomen van vrije tijdsverveling. De resultaten tonen ook dat, indien men vele andere sociale, economische en culturele kenmerken in rekening brengt, de vrije tijdsverveling op een significante wijze een lage levenstevredenheid voorspelt.
Referentie
Spruyt, B., Vandenbossche, L, Keppens, G., Siongers, J., & Van Droogenbroeck, F. (2016). Social Differences in Leisure Boredom and its Consequences for Life Satisfaction Among Young People. Child Indicators Research, 1-19.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN
10.1007.s1287-016-9430-y
Trefwoorden
Vrije tijdsverveling, levenstevredenheid, surveyonderzoek