Social inequality in adolescents’ healthy food intake: The interplay between economic, social and cultural capital.
Auteurs
De Clercq, B. et al. (2017).

Abstract
Huidige verklaringen met betrekking tot gezondheidsongelijkheden bij adolescenten focussen doorgaans op gedrags- en economische determinanten en houden nauwelijks meer betekenisvolle vormen van economisch, cultureel of sociaal kapitaal in. Het doel van de studie bestaat eruit te onderzoeken hoe de verschillende vormen van kapitaal op elkaar inspelen en sociale ongelijkheid voortbrengen bij adolescenten met betrekking tot de inname van gezonde voeding. De data werd verzameld in de 2013/14 Flemish Health Behavior among school-aged children (HBSC) survey, die deel uitmaakte van de internationale WHO HBSC survey. De totale steekproef behelsde 7266 adolescenten tussen de 12 en 18 jaar oud. Om het economisch, cultureel en sociaal kapitaal te meten werd een ruimte set van 58 indicatoren gebruikt en daarnaast werd een “healthy food index” samengesteld bestaande uit 17 items afkomstig uit de “food frequency questionnaire” (FFQ) om de frequentie van de consumptie van gezonde voeding na te gaan binnen de algemene voedingsinname. De verschillende vormen van kapitaal waren ongelijk verdeeld naargelang de onderwijsvormen binnen het onderwijssysteem. Voor slechts de helft van de kapitaal indicatoren werd een positief verband gevonden met gezonde voedingsinname, maar daartegenover werden 17 interacties gevonden die zowel de ongelijkheden verzwakten of versterkten. Cultureel kapitaal was een cruciale component in het verklaren van ongelijkheden op die manier dat de sociale gradiënt in voedingsinname versterkte wanneer adolescenten deelnamen aan elite culturele praktijken (P < 0.05), en reduceerden consequent wanneer adolescenten aangaven een groot aantal boeken te hebben thuis (P < 0.05). Bijgevolg versterkt of verzwakt de ongelijkheid van de inname van gezonde voeding bij adolescenten onder de invloed van een combinatie van bepaalde bronnen in de vorm van economisch, cultureel en sociaal kapitaal. Beleidsinterventies dienen rekening te houden met de ongelijke verdeling van deze bronnen binnen onderwijsvormen.
Current explanations of health inequalities in adolescents focus on behavourial and economic determinants and rarely include more meaningful forms of economic, cultural, and social capital. The aim of the study was to investigate how the interplay between capitals constitutes social inequalities in adolescent healthy food intake. Data were collected in the 2013/14 Flemish Health Behavior among School-aged Children (HBSC) survey, which is part of the international WHO HBSC survey. The total sample included 7266 adolescents aged 12–18. A comprehensive set of 58 capital indicators was used to measure economic, cultural and social capital and a healthy food index was computed from a 17- item food frequency questionnaire (FFQ) to assess the consumption frequency of healthy food within the overall food intake. The different forms of capital were unequally distributed in accordance with the subdivisions within the education system. Only half of the capital indicators positively related to healthy food intake, and instead 17 interactions were found that both increased or reduced inequalities. Cultural capital was a crucial component for explaining inequalities such that social gradients in healthy food intake increased when adolescents participated in elite cultural practices (P < 0.05), and were consequently reduced when adolescents reported to have a high number of books at home (P < 0.05). A combination of selected resources in the form of economic, cultural and social capital may both increase or reduce healthy food intake inequalities in adolescents. Policy action needs to take into account the unequal distribution of these resources within the education system.c
Referentie
De Clercq, B. et al. (2017). Social inequality in adolescents’ healthy food intake: The interplay between economic, social and cultural capital. European Journal of Public Health, 27(2), 279–286.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1093/eurpub/ckw236