Social Influences on Cyberbullying Behaviors Among Middle and High School Students.

Auteurs

Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2013). 

 PDF-versie

Abstract

Cyberpesten is een probleem waarmee een aanzienlijk deel van de jongeren wordt geconfronteerd wanneer ze online communicatie en interactie aanvatten. Onderzoek heeft een aantal reële negatieve gevolgen geïdentificeerd voor zowel slachtoffers als pesters. Gedurende de adolescentie worden veel gedragskeuzes beïnvloed en bepaald door de rol van belangrijke socialisatieagenten, zoals vrienden, familie en volwassenen op school. Het doel van deze studie is om te bepalen tot welk niveau leeftijdsgenoten, ouders en leraren invloed hebben op het cyberpestend gedrag van adolescenten. Om dit te onderzoeken werden data geanalyseerd van een willekeurige steekpoef van ongeveer 4.400 zesde tot twaalfde jaar (d.i. 6de lager tot 6de middelbaar) scholieren (49% meisjes, 37% blank), uit drieëndertig scholen in één schooldistrict in het zuiden van de Verenigde Staten. Resultaten geven aan dat cyberpesten geassocieerd is met de perceptie dat leeftijdsgenoten hetzelfde gedrag stellen, en de kans op sancties door volwassenen. Meer specifiek, jongeren die geloven dat veel van hun vrienden betrokken zijn bij pesten en cyberpesten, hadden zelf meer kans om cyberpesten te rapporteren. Daarnaast waren respondenten die geloven dat volwassenen hen zouden straffen voor cyberpesten, minder geneigd dit gedrag te stellen.

Referentie

Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2013). Social Influences on Cyberbullying Behaviors Among Middle and High School Students. Journal of Youth and Adolescence, 42, (5), 711-722. DOI: 10.1007/s10964-012-9902-44

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Mediagebruik, varia, vrienden