Sociale achtergrond van studerenden in Vlaanderen

Auteurs

Vettenburg, N. & Brondeel, R. (2010). 

 PDF-versie

Abstract

Het onderwijssysteem in Vlaanderen doet het niet goed inzake sociale ongelijkheid. Vandaar gaat dit hoofdstuk dieper in op de sociale achtergrond van jongeren in Vlaanderen die hoger onderwijs volgen. Meer bepaald gaan de auteurs na of het verder studeren en de keuze voor de universiteit samenhangen met de sociale positie van de ouders (gebaseerd op het opleidingsniveau en de werksituatie van de ouders). Hiertoe worden bivariate analyses en logistische regressieanalyses uitgevoerd op data van de JOP-monitor 2. De resultaten tonen aan dat de kans dat kinderen uit sociaal sterkere milieus voortstuderen en hierbij kiezen voor de universiteit in plaats van voor de hogeschool aanzienlijk groter is dan bij kinderen uit sociaal zwakkere milieus. Vooral het opleidingsniveau van de ouders blijkt een belangrijke indicator te zijn. De bevindingen roepen vraag op bij de democratisering van het onderwijs in Vlaanderen.

Referentie

Vettenburg, N. & Brondeel, R. (2010). Sociale achtergrond van studerenden in Vlaanderen. In: N. Vettenburg, J. Deklerck & J. Siongers. (Red). Jongeren in cijfers en letters. Bevindingen uit de JOP-monitor 2 (pp. 49-58). Leuven: Acco

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Boekhoofdstuk