Socialisatie, morele emoties en morele normen. Een empirisch onderzoek vanuit een geïntegreerd perspectief.

Auteurs

De Buck, A. & Pauwels, L. (2017).

 PDF-versie

Abstract

Deze publicatie is een grondige herwerking en uitbreiding van een verkennende theorie-toetsende studie die werd uitgevoerd als masterproef in de Criminologische Wetenschappen (UGent). Deze publicatie sluit hiermee aan bij de hedendaagse criminologische aandacht voor individuele beslissingsprocessen met betrekking tot normoverschrijdend gedrag en de rol van het morele besef. De studie focust op de betekenis van belangrijke socialiserende actoren (bindingen met ouders, ouderlijk toezicht, betrokkenheid op school) ter verklaring van individuele verschillen in regelovertreding bij adolescenten en de mediërende rol van morele normen en anticipatie op de morele emoties schaamte en schuld, twee belangrijke secundaire emoties. Extra aandacht wordt besteed aan de effecten van de situationele blootstelling aan deviante peers in interactie met de individuele moraliteit. Het onderzoek is gevoerd vanuit een geïntegreerd perspectief aangevuld met inzichten uit de hedendaagse sociale en morele psychologie. De studie gaat ook in op de betekenis van de resultaten voor verder onderzoek naar morele beslissingsprocessen, een braakliggend terrein in de etiologische criminologie.

Referentie

De Buck, A. & Pauwels, L. (2017). Socialisatie, morele emoties en morele normen. Een empirisch onderzoek vanuit een geïntegreerd perspectief. AntwerpenAppeldoorn: Maklu.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Boek

ISBN – DOI

9789046609170