Socialization agents and activities of young adolescents. Adolescence, 43, 373-397.

Auteurs

Arnon, S., Shamai, S. & Ilatov, Z. (2008). 

 PDF-versie

Abstract

In dit tijdschriftartikel wordt een onderzoek voorgesteld dat de relatieve invloed na ging van leeftijdsgenoten op jonge adolescenten en dit vergeleken met verschillende socialisatie actoren – het gezin, de school en de gemeenschap. De factoren die in dit onderzoek betrokken werden, waren de activiteiten van tieners, hun voorkeuren, gevoelens en gedachten met betrekking tot hoe zij hun vrije tijd spenderen, de personen bij wie zij bij voorkeur hulp zoeken en hun gevoel van betrokkenheid op de gemeenschap. Vergelijkingen werden gemaakt tussen religieuze en niet-religieuze jongeren, in zowel landelijke als stedelijke gemeenschappen en tussen gender subgroepen. Qua methodologie werd gebruik gemaakt van vragenlijsten die werden uitgedeeld aan tieners in secundaire scholen in een Noordelijke perifere regio van Israël. De bevindingen tonen het primaire belang aan van leeftijdsgenoten en gezinnen in vrijetijdsactiviteiten en van een secundair belang waren de school en de gemeenschap. Er werd geen evidentie gevonden dat wijst op een sterke generatiekloof. De gemeenschap kan ook significant zijn op voorwaarde dat de organisaties de jeugd accepteren als een leeftijdsgroep en niet enkel individueel, op een gelijke en samenwerkende basis.

Research examined the relative importance of peer groups for young adolescents as compared with diverse adult socialization agents – family, school and community. The factors involved were teenagers’ activities, preferences, feelings and thoughts as to how they spend their leisure time, their preferences for help providers, and their sense of attachment to their community. These comparisons were made with religious and non-religious youngsters, in both rural and urban communities, and in gender subgroups. Questionnaires were administered to teenagers at secondary schools in a northern peripheral region of Israel. Findings showed the primary importance of peer groups and family in leisure activities and support, and the secondary importance of school and community. No evidence was found of a sharp generation gap. Community could also be significant if its organizations accepted youth as a peer group, and not only individually, on an equal and cooperating basis.

Referentie

Arnon, S., Shamai, S. & Ilatov, Z. (2008). Socialization agents and activities of young adolescents. Adolescence, 43, 373-397.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel