Socioeconomic status, school quality, and national economic development: A cross-national analysis of the “Heyneman-Loxley effect” on mathematics and science achievement.
Auteurs
Baker, D. P., Goesling, B., & Letendre, G. K. (2002).

Abstract
Het Heyneman-Loxley effect veronderstelt dat schoolprestaties in economisch ontwikkelde landen sterker bepaald worden door sociaal economische status effecten dan door school effecten (bijvoorbeeld materiële hulpmiddelen waarover de school beschikt, percentage studenten afwezig op een dag…) terwijl het omgekeerde gebeurt in minder ontwikkelde landen. Een andere voorspelling van het Heyneman-Loxley effect houdt in dat 1/3de van de cross-nationale variatie in wiskunde en wetenschap prestaties verklaard wordt door variatie in nationale economische ontwikkeling. Dit onderzoek gaat na of het Heyneman-Loxley effect uit 1970 nog steeds actueel is met data uit de TIMSS studies uit 1994-1995 waarbij in 36 landen 13 jarigen werden bevraagd. Uit het artikel blijkt dat het Heyneman-Loxley effect grotendeels is verdwenen.
Referentie
Baker, D. P., Goesling, B., & Letendre, G. K. (2002). Socioeconomic status, school quality, and national economic development: A cross-national analysis of the “Heyneman-Loxley effect” on mathematics and science achievement. Comparative Education Review, 46(3), 291–312.
Taal
Engels
Publicatievorm
Artikel in tijdschrift
Trefwoorden
Kansenongelijkheid, Studieprestaties