Startbanenproject Scholen voor Jongeren – Jongeren voor scholen – Verkeersveiligheid.

Auteurs

D’Huys, S., Geerinck, L., Goemaere, J. & Bex, P. (2014). 

 PDF-versie

Abstract

Om jonge schoolverlaters een baan en/of een bijkomende opleiding te verschaffen (een startbaanovereenkomst) , engageerde de federale overheid zich om startbanen, toegewezen aan de Vlaamse overheid, te financieren. Voor de tewerkstelling van deze startbaners werden de projecten ‘Scholen voor Jongeren – Jongeren voor scholen’ (JoJo) en ‘Verkeersveiligheid’ (VeVe) opgericht. In het JoJo-project worden schoolverlatende, vaak kansarme jongeren ingezet als preventiemedewerker in scholen die kampen met een problematiek van moeilijke leerlingen. In het VeVe-project worden de jongeren tewerkgesteld bij steden, gemeenten of verkeersorganisaties om een verkeersveilige schoolomgeving te creëren en het schoolwoonverkeer veiliger te maken. Voor het JoJo-project werd duidelijk dat de werkdruk van leerkrachten, het secretariaat en de directie werd verlaagd. Ongeveer de helft van de respondenten vonden ook dat er meer aandacht en zorg is voor de leerlingen. Voor het VeVeproject bleken de aanwervingsprocedure en tijdrovende begeleiding knelpunten.

Referentie

D’Huys, S., Geerinck, L., Goemaere, J. & Bex, P. (2014). Startbanenproject Scholen voor Jongeren – Jongeren voor scholen – Verkeersveiligheid. Onderzoeksrapport 2012. Brussel: Agentschap voor Onderwijsdiensten – AgODi.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Depotnummer

D/2013/3241/378

Trefwoorden

Arbeidsmarkttransitie, onderwijsvernieuwing, opleidings- en tewerkstellingsinitiatieven