Stereotypering van holebi’s in het secundair onderwijs.

Auteurs

Pelleriaux, K. (2003). 

 PDF-versie

Abstract

Dit artikel toetst welke groepen meer of minder holebi’s stereotyperen en gaat na in hoeverre deze verschillen verklaard kunnen worden. De schoolenquête is een grootschalig onderzoek waarbij jongeren worden ondervraagd naar hun houding ten opzichte van holebiseksualiteit. Aan de hand van de schoolenquêtes van 41.413 leerlingen uit 183 Vlaamse scholen, onderzoekt men welke kenmerken bijdragen tot het stereotyperen van holebi’s. Sociale achtergrond, geslacht, onderwijsnet, onderwijsvorm, leerjaar, thuistaal en culturele achtergrond, seksuele geaardheid, kennen van holebi’s, krijgen van informatie over holebiseksualiteit, kennen van mensen met een handicap, seksuele exclusiviteit, lidmaatschap en participatie, oorzaken van seksuele geaardheid, en groepsdruk, zijn de kenmerken die in dit artikel centraal staan.

Onderzoeksfiche

Referentie

Pelleriaux, K. (2003). Stereotypering van holebi’s in het secundair onderwijs. PSW-papers nr. 8.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Diversiteit, holebi, secundair onderwijs