Structured Film-Viewing Preferences and Practices: A Quantitative Analysis of Hierarchies in Screen and Content Selection Among Young People in Flanders.
Auteurs
Veenstra A., Meers P., Biltereyst D. (2020).

Abstract
In de huidige media-culturele omgeving lijkt het publiek op elk moment toegang te hebben tot vrijwel elke film, waarbij de traditionele beperkingen van windowing, programmering en uitzendschema’s overstegen worden. Dit hoofdstuk gaat in op de vraag of deze verhoogde toegankelijkheid invloed heeft op filmconsumptiepraktijken en –voorkeuren. Dit wordt nagegaan aan de hand van een enquête onder het hedendaagse filmpubliek en hun individuele speelfilmvoorkeuren en consumptiepraktijken bij 1015 jongeren in Vlaanderen van 16 tot 18 jaar oud. Deze studie komt tot de conclusie dat structuren in filmconsumptie traditioneel blijken in termen van schermafmetingen en voorkeuren voor lokale en wereldwijde mediaproducten. Bij het bespreken van de resultaten hebben we aandacht voor het belang van een politiek-economisch perspectief op de gestructureerde praktijken en voorkeuren van het publiek.
In today’s media cultural environment, audiences seem to have access to virtually any movie at any time, going beyond the traditional restrictions of windowing, programming and broadcast schedules. This chapter goes into the question whether this increased accessibility has resulted in different filmconsuming practices and preferences, through a survey of contemporary film audiences and their individual feature film preferences and consumption practices among 1015 youngsters in Flanders aged 16–18. This study comes to the conclusion that structures in film consumption prove to be rather traditional in terms of screen size choices and preferences for local and global media products. In our assessment of these results, we discuss the importance of a political–economic perspective on audiences’ structured practices and preferences.
Referentie
Veenstra A., Meers P., Biltereyst D. (2020). Structured Film-Viewing Preferences and Practices: A Quantitative Analysis of Hierarchies in Screen and Content Selection Among Young People in Flanders. In P., Szczepanik, P., Zahrádka, J., Macek, P., Stepan (Eds.) Digital Peripheries. Springer Series in Media Industries. Springer, Cham.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1007/978-3-030-44850-9_13