Student and Teacher Culture and Composition and the Development of Gender Role Attitudes among Young Adolescents.
Auteurs
Ullrich, R., Van Houtte, M., & Becker, M. (2023)

Abstract
Research has shown that gender role attitudes develop during adolescence; however, the relevant predictors remain a matter of debate. In adolescence, the school environment gains in importance. Thus, the present study investigates how students’ and especially teachers’ culture and composition predict the development of gender role attitudes in young adolescents. The study addresses this question using a sample of 7360 Flemish students (44.8% girls), who were surveyed three times after entering secondary education between 2012 (Mage = 13.14, SD = 0.56) and 2014. Latent change models reveal that boys’ initial gender role attitudes are associated with the students’ gender role culture; however, boys with more traditional gender role attitudes do not develop in an even more traditional direction at the beginning of secondary education. In contexts with a more privileged student SES composition, boys develop less traditional attitudes, while a traditional gender role culture among teachers supports the development of more traditional gender role attitudes among boys. Girls with more traditional gender role attitudes find themselves within student contexts with a more traditional culture. However, the development does not vary with the students’ gender role culture. Overall, boys seem more susceptible to students’ cultural and compositional characteristics.
Onderzoek heeft aangetoond dat genderrolpatronen zich ontwikkelen tijdens de adolescentie; de relevante voorspellers blijven echter een punt van discussie. In de adolescentie wint de schoolomgeving aan belang. Daarom onderzoekt deze studie hoe de cultuur en samenstelling van leerlingen en vooral leerkrachten de ontwikkeling van genderrolopvattingen bij jonge adolescenten voorspellen. De studie beantwoordt deze vraag aan de hand van een steekproef van 7360 Vlaamse leerlingen (44,8% meisjes), die drie keer werden bevraagd na hun intrede in het secundair onderwijs tussen 2012 (Mage = 13,14, SD = 0,56) en 2014. Latente veranderingsmodellen tonen aan dat de initiële genderrolattitudes van jongens geassocieerd zijn met de genderrolcultuur van de leerlingen; jongens met een meer traditionele genderrolattitude ontwikkelen zich echter niet in een nog traditionelere richting aan het begin van het secundair onderwijs. In contexten met een meer bevoorrechte SESsamenstelling van leerlingen ontwikkelen jongens minder traditionele attitudes, terwijl een traditionele genderrolcultuur bij leerkrachten de ontwikkeling van meer traditionele genderrolattitudes bij jongens ondersteunt. Meisjes met meer traditionele genderrolopvattingen bevinden zich binnen studentencontexten met een meer traditionele cultuur. De ontwikkeling varieert echter niet met de genderrolcultuur van de leerlingen. Over het algemeen lijken jongens gevoeliger voor de culturele en compositiekenmerken van leerlingen.
Referentie
Ullrich, R., Van Houtte, M., & Becker, M. (2023). Student and Teacher Culture and Composition and the Development of Gender Role Attitudes among Young Adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 1-18.
Taal
Engels
Publicatievorm
Trefwoorden
Rolpatronen; Docentencultuur; Samenstelling leerlingen; Ontwikkeling