Student engagement at school – a sense of belonging and participation.

Auteurs

OESO (2003).  

 PDF-versie

Abstract

De meeste studenten participeren aan academische en niet-academische activiteiten op school, en ontwikkelen een gevoel van verbondenheid met de school, hun vrienden zijn daar, ze hebben goede relaties met leerkrachten en andere studenten en ze identificeren zich met de waarden van de school. Maar sommige studenten zijn niet geëngageerd. Zij geloven niet dat hun schoolervaring veel bijbrengt voor de toekomst, ze voelen zich niet aanvaard door hun klasgenoten of leerkrachten. Deze leerlingen trekken zich langzaam terug van het schoolse leven en geraken gedisconnecteerd met de school. Sommige van deze ongebonden leerlingen zijn lastig in de klas, en hebben een negatieve invloed op andere studenten. Kunnen we tegemoet komen aan de noden van deze ongebonden leerlingen? Kunnen we scholen identificeren die een hoog niveau van geëngageerde leerlingen hebben? En als dat zo is, kunnen we achterhalen welke eigenschappen bijdragen tot dit succes? Wat is de relatie tussen het engagement van een student en zijn academische prestaties? Deze vragen vormen grote vragen bij opvoeders overal ter wereld. Het OESO programma, en specifiek PISA, vormt een unieke kans om schoolengagement internationaal te bestuderen. De data die verzameld werden door PISA bevatten informatie over de waarden en attituden van studenten, alsook betrouwbare en valide data over schoolse prestaties, familieachtergrond en kenmerken van de school. Dit rapport onderzoekt verschillende vragen met betrekking tot de graad van participatie van de leerlingen en het gevoel van verbondenheid met de school. Deze twee aspecten van studenten-engagement worden beschouwd als belangrijk, niet alleen omwille van hun relatie met schoolse prestaties, maar ook omdat zij een positie weergeven tegenover scholing en levenslang leren.

Onderzoeksfiche

Referentie

OESO (2003). Student engagement at school – a sense of belonging and participation. Paris: OECD

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

participatie