Students’ Conceptual Knowledge and Process Skills in Civic Education: Identifying Cognitive Profiles and Classroom Correlates
Auteurs
Zhang, T., Torney-Purta, J., & Barber, C. (2012).

Abstract
WAT
Dit artikel bestaat uit 2 studies. De eerste studie tracht 4 cognitieve dimensies bloot te leggen op basis van het niveau van maatschappelijke kennis bij Amerikaanse studenten. In studie 2 wordt op basis van deze 4 dimensies, 4 profielen gecreëerd en nagegaan hoe verschillende individuele en klasgerelateerde variabelen deze profielen beïnvloeden.
Methode
De data is afkomstig uit de internationale IEA CIVED studie van 1999. In studie 1 werden alleen de 2811 studenten (14 jaar) uit de verenigde staten meegenomen. Op basis van Cognitive Diagnostic models werden 4 profielen geïdentificeerd. In studie 2 werd er door listwise deletion gebruik gemaakt van 1359 studenten uit 68 scholen. Er werd gebruik gemaakt van multinominale hiërarchische regressie om de verschillende profielen in studie 2 te onderzoeken. De invloed werd nagegaan van niveau opleiding van de leerkracht, student SES (onderwijsniveau ouders, aantal boeken thuis), open klasklimaat, aantal menswetenschappelijke vakken dat de student heeft gevolgd,
Resultaten
Studie 1
• Er werden 4 dimensies blootgelegd qua maatschappelijke kennis
1) basis maatschappelijke kennis (wetten, politiek recht,…)
2) Geavanceerde maatschappelijke kennis en redeneringen (niet democratische overheid, vakbonden, vrije markt,…)
3) maatschappij gerelateerde proces vaardigheden 1 (redeneringen over en analyseren van media)
4) maatschappij gerelateerde proces vaardigheden 2 (redeneringen over opinies en hoe feitelijke kennis synthetiseren vb kinderrechten,
• Op basis van de 4 voorgaande dimensies werden 4 profielen gecreëerd.
o Patroon 1 (geen enkele kennis)
o Patroon 2 (beheersing van de 4 dimensies)
o Patroon 3 (basis kennis en minstens 1 van de andere dimensies)
o Patroon 4 (geen basis kennis maar wel 1 van de andere dimensies (zeer klein percentage van de dataset))
=> Voornaamste conclusie studie 1 is dat basis maatschappelijke kennis nodig is om meer geavanceerde vormen van kennis en vaardigheden te kunnen verwerven Studie 2
• Er werden in studie 2 enkele analyses uitgevoerd op de gevonden patronen
• Patroon 1 als referentie vs de andere patronen
o Studenten met lage SES hebben meer kans om geen enkele vorm van maatschappelijke kennis te kennen
o Studenten uit klassen met een meer open klasklimaat hadden een hogere kans om zich in patroon 2 of 3 te bevinden
• Patroon 2 als referentie vs de patronen 2 en 3
o Studenten in patroon 2 verschillen niet significant van studenten in patronen 3 en 4
o Studenten die meer menswetenschappen gerelateerde vakken krijgen, hebben
een hogere kans om in patroon 2 te zitten.
=> Voornaamste conclusie studie 2
o Zowel meer les krijgen over burgerschap, het hebben van een open klasklimaat en meer opleiding van de leerkrachten zijn belangrijke verschillen tussen leerlingen die geen enkele maatschappelijke kennis hebben en leerlingen die alle dimensies beheersen.
Referentie
Zhang, T., Torney-Purta, J., & Barber, C. (2012). Students’ Conceptual Knowledge and Process Skills in Civic Education: Identifying Cognitive Profiles and Classroom Correlates. Theory & Research in Social Education, 40(1), 1–34.
Taal
Engels
Publicatievorm
Artikel in tijdschrift
Trefwoorden
Non-cognitieve waarden en vaardigheden, Kansenongelijkheid, probleemgedrag, onderwijsvenieuwing