Students’ Perception of Anti-Academic Norms in Flanders: The Role of Ethnicity, Peer Discrimination and Ethnic Belonging.
Auteurs
Maene, C., Van Rossem, R., & Stevens, P. A. (2023)

Abstract
Het is bewezen dat anti-academische normen de onderwijsstrategieën van adolescenten beïnvloeden. De determinanten die samenhangen met het ervaren van anti-academische normen en in het bijzonder het verband met etnische ongelijkheid binnen het onderwijssysteem hebben onvoldoende aandacht gekregen in Europees onderwijsonderzoek. Daarom onderzoekt deze studie welke studenten anti-academische normen ervaren door de rol van de etnische groepscategorisatie van studenten, hun ervaringen met (niet-)etnische discriminatie en de rol van etnische verbondenheid te onderzoeken. Een kwantitatieve analyse van 2.728 studenten van 45 middelbare scholen in Vlaanderen toonde aan dat meerderheidsstudenten meer anti-academische normen percipiëren dan studenten die afstammen van arbeidsmigranten. Zowel etnisch als niet-etnisch gediscrimineerde studenten ervaren meer anti-academische normen in vergelijking met niet-gediscrimineerde studenten. Over het geheel genomen is het gevoel van verbondenheid met de eigen etnische identiteit van studenten een bevorderende factor en dus geassocieerd met lagere anti-academische normen. Verder geven de resultaten ook aan dat studenten uit zowel vaardigheidsgroepen met hoge status als lage status (onderwijsvormen) een groter risico lopen om anti-academische normen te ervaren.
Anti-academic norms have proven to affect the educational strategies of adolescents. The determinants related to the experience of anti-academic norms and especially its link to ethnic inequality within the educational system have not received sufficient attention in European educational research. Hence, this study examines which students perceive anti-academic norms by investigating the role of students’ ethnic group categorization, their experiences with (non-) ethnic discrimination, and the role of ethnic belonging. A quantitative analysis of 2,728 students from 45 secondary schools in Flanders showed that majority students perceive more anti-academic norms than students who are descendants from labor migrants. Both ethnic and non-ethnically discriminated students experience more anti-academic norms compared to non-discriminated students. Overall, students’ ethnic identity belonging is a promotive factor and thus associated with lower anti-academic norms. Furthermore, the results also indicate that students from both high and low status ability groups (tracks) are more at risk of perceiving anti-academic norms.
Referentie
Maene, C., Van Rossem, R., & Stevens, P. A. (2023). Students’ Perception of AntiAcademic Norms in Flanders: The Role of Ethnicity, Peer Discrimination and Ethnic Belonging. Youth & Society, Advance online publication
Taal
Engels
Publicatievorm
Ogbu, etniciteit; Vlaanderen (België); perceptie van normen van leeftijdsgenoten; Cultureel Ecologisch Model; etnische verbondenheid; slachtofferschap door peers