Studiekeuze in het hoger onderwijs. Vrouwenlijkheid en mannelijkheid.
Auteurs
Laurijssen, I. & Glorieux, I. (2014).

Abstract
In dit onderzoek worden genderspecifieke studiekeuzes onderzocht in het hoger onderwijs over verschillende jaren heen en worden verklaringen gezocht voor de studiekeuze op basis van achtergrondkenmerken. De studiekeuzes worden onderverdeeld in drie types: interne richtingen, menselijk organisme en fysieke omgeving (Elchardus, Huysseune & Scheys, 1991). Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de gegevens van generatiestudenten in de academiejaren 1958-1959 en 1988- 1989. Deze gegevens worden aangevuld gegevens van de studentenpopulatie in het Vlaams hoger onderwijs voor de academiejaren 2005-2006 en 2011-2012 (Departement Onderwijs). Voor de analyses wordt gebruik gemaakt van logistische regressieanalyse. Allereerst tonen de auteurs dat de verschillen in studiekeuze tussen mannen en vrouwen even groot blijven over de tijd, ook na controle voor diverse achtergrondkenmerken. Ook bij de keuze van het type studierichting binnen de externe richtingen is geslacht verreweg de sterkst bepalende factor voor de keuze van een organische eerder dan een fysieke omgevingsgeoriënteerde externe studierichting. In dezelfde lijn als voor het onderscheid intern/extern blijkt dat de studies die betrekking hebben op het menselijk organisme eerder gekozen worden door studenten met een diploma ASO. In de academische bachelor wordt dit type richtingen eveneens meer gekozen door studenten met een lageropgeleide moeder. Tot slot blijkt dat de genderverschillen niet alleen in de academische bachelor, maar op dezelfde wijze en op het vlak van de verschillen binnen de externe richtingen zelfs nog meer uitgesproken terug te komen in de professionele bachelor. De auteurs besluiten dan ook dat de resultaten al bij al maar weinig ondersteuning geven voor de verwachting dat sociale achtergrondkenmerken de studiekeuzes bepalen, hoewel duidelijke genderverschillen worden aangetoond.
Referentie
Laurijssen, I. & Glorieux, I. (2014). Studiekeuze in het hoger onderwijs. Vrouwenlijkheid en mannelijkheid. In B. Spruyt en J. Siongers (Eds.), Gender(en). Over de constructie en deconstructie van gender bij Vlaamse jongeren. (pp. 177- 195). Leuven: Acco.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Bijdrage in boek
ISBN – DOI
978-90-334-9803-9